'Zeven grote Belgische voedingsbedrijven profiteerden enorm van inflatie'

Zeven grote Belgische voedingsbedrijven hebben in 2022 uitzonderlijk geprofiteerd van de hoge prijzen in de supermarkt, met winsten die zes keer hoger lagen dan het jaar voordien. Dat blijkt uit een studie van econoom Olivier Malay van de Vrije Universiteit in Brussel, aldus De Standaard. Malay bestudeerde duizenden jaarrekeningen van bedrijven die bij de Nationale Bank werden gedeponeerd en stelde vast dat Clarebout Potatoes, Agristo en Lutosa, zetmeelproducent Tereos, pastaproducent Soubry, de Tiense Suikerraffinaderij en de Belgische tak van Cargill hun winst enorm wisten op te voeren.

Clarebout Potatoes boekte in 2022 een bedrijfswinst van 67 miljoen euro, terwijl dat in de vier voorgaande jaren gemiddeld 1,3 miljoen was. Bij Agristo en Lutosa, twee andere aardappelverwerkende bedrijven, was de winst ook aanmerkelijk hoger. Voor de zeven bedrijven samen namen de inkomsten met 40,2% toe en de uitgaven met maar 34,8% af. Daarmee droegen ze bij tot de uitzonderlijke prijzen in de supermarkten, aldus Malay.

Een vergelijkbare stijging van de winst is niet overal in de voedingsindustrie te zien, benadrukt Malay. Slechts 46% van de voedingsbedrijven boekte in 2022 meer winst dan in 2021. Onder meer Greenyard, The Pork Group, La Lorraine en What’s Cooking? staan niet in het lijstje. Over het algemeen heeft de Belgische voedingsindustrie wel van de situatie geprofiteerd. Tussen 2021 en 2022 nam de winst gemiddeld met 33,2% toe. De winstgroei bedraagt zelfs 78% voor de bedrijven met meer dan 200 werknemers.

Strikt genomen kan die flink gestegen winst andere oorzaken hebben dan ruimere marges, maar dat acht Malay niet waarschijnlijk. Naar zijn mening moeten de toename in winst zeker voor een deel zijn ontstaan door hogere marges. Dat sommige voedingsbedrijven erin geslaagd zijn om hun marges te vergroten, heeft te maken met de macht die ze hebben in de keten. Een meer globale analyse toont volgens Malay aan dat veel internationale spelers ook profijt gehaald hebben uit de prijsstijgingen van voeding. Grote voedselverwerkende bedrijven, zoals Unilever en Mondelez, maar ook groothandelaars in voedingsmiddelen of speculanten.

Supermarkten profiteerden volgens Malay niet van de hoge inflatie in België. Daar stegen de kosten sterker dan in de inkomsten. De winst lag er in 2022 lager dan in een gemiddeld jaar, maar bij de totale detailhandel in voeding lag de winstmarge in 2022 wel hoger.

Laatste nieuws