McDonald’s wil concurrentie aangaan met Starbucks

CosMc’s is de naam van een nieuw, compact restaurantconcept van McDonald’s, dat hoofdzakelijk warme en koude dranken en snacks zal serveren. Deze maand opent de eerste testlocatie, volgend jaar volgen er nog 9 vestigingen.

Het nieuwe concept in retrostijl is gebaseerd op een McDonald’s-mascotte uit de jaren 80. Met CosMc’s wil McDonald's testen of het een significante rol kan spelen in de groeiende en zeer winstgevende markt van de koffie en dranken. Dranken toevoegen aan het aanbod in de bestaande McDonald's restaurants zou complex zijn, is de redenering, vandaar een aparte formule.

De nieuwe formule van McDonald's mikt vooral op consumptiemomenten na de middag: “Heb je een boost nodig om 15u, dan ga je naar CosMc’s.” Volgens CEO Chris Kempczinski gaat het om een markt van wel honderd miljard dollar, die sneller groeit dan de rest van het informele horecasegment met goede marges. Voorlopig beperkt McDonald’s zich echter tot een kleinschalig proefproject.

De eerste vestiging opent in Bolingbrook, in de staat Illinois en negen locaties in Texas staan op de planning voor volgend jaar. McDonald’s wil het concept uitvoerig testen voordat het overgaat tot een echte uitrol. Daarbij gaat McDonald's verschillende compacte ontwerpen uitproberen, onder andere met verschillende drive-in rijvakken voor een snelle bediening.

Wat klanten kunnen vinden bij CosMc’s? Dranken met “gedurfde en onverwachte smaakcombinaties, levendige kleuren en functionele boosts”, aldus het persbericht. Speciale limonades en theesoorten, maar ook koude koffie bijvoorbeeld. Op het menu staan namen van producten zoals Sour Cherry Energy Slush, Tropical Spiceade en S’mores Cold Brew.

Op de snackskaart vinden klanten enkele producten terug uit de McDonald’s-restaurants, met name de McFlurry en de Egg McMuffin, naast brownies, cookies, pretzels en hartige broodjes, zoals een Creamy Avocado Tomatillo of Spicy Queso Sandwich.

Laatste nieuws