Belgische consumentenbestedingen voor voeding liggen weer op pre-corona niveau

BRUSSEL - Tijdens de corona-jaren 2020-2021 steeg in België het aandeel voedingsbestedingen in de totale bestedingen tot 18,1%. Inmiddels zitten deze bestedingen met 15,8% weer op het niveau van 2018. Opvallend is  dat de bestedingen aan biologische voeding, ondanks de ongunstige conjunctuur, ook in 2022 hun opwaartse trend hebben weten vast te houden. Dat meldt Agroberichten Buitenland.

Iedere twee jaar voert het Belgische bureau voor statistiek Statbel een huishoudbudgetonderzoek uit onder 5.000 huishoudens. De impact van Corona op de consumentenbestedingen is terug te zien in de cijfers voor 2020: zo stegen de bestedingen aan voeding, tabak en alcohol van 16,0% in 2018 naar 18,1% in 2020, terwijl de restaurantuitgaven in deze jaren zakten van 6,6% naar 4,4% van de totale consumentenuitgaven.

Uit het huishoudbudgetonderzoek van 2022 blijkt dat sommige uitgaven van de Belgische gezinnen in relatieve termen zijn teruggekeerd naar het pre-corona-niveau. Dit geldt vooral voor voeding, alcohol en tabak. Net als in 2018 zijn die goed voor ongeveer 16% van de gezinsuitgaven. Huishoudens besteden daarentegen meer dan voor corona in restaurants en horeca. In absolute bedragen steeg het consumentenbudget voor 'horeca en restaurantbezoek van 2.351 euro in 2018 naar 2.828 euro in 2022.

Opvallend is dat Belgische huishoudens, ondanks de hoge voedselinflatie, meer zijn gaan besteden aan biologische voeding. De bestedingen namen toe van gemiddeld 240 euro in 2018 naar 360 euro in 2022. Als aandeel in het totale budget nam het aandeel van biologische voeding toe van 0,7% naar 0,9%.





Laatste nieuws