Zijn gezonde tussendoortjes echt wel zo gezond?
bron: FoodPro Network Belgium
WAGENINGEN - Een gemiddelde supermarkt verkoopt circa 300 verschillende soorten tussendoortjes. Voor elke consumenten- en leeftijdsgroep is er een wel een specifiek tussendoortje. Diverse wetenschappers zijn het erover eens dat mensen best af kunnen zien van een tussendoortje, want ze zijn niet echt nodig.
"Van nature vinden wij zoete, zoute en vette producten lekker. Daar valt niet veel aan te veranderen", aldus Kees de Graaf, hoogleraar Voeding en gezondheid aan de Wageningen Universiteit tegen het AD. De Graaf ziet dat het voedselaanbod de afgelopen decennia is veranderd, terwijl de energiebehoefte hetzelfde is gebleven. "We moeten proberen producten te maken met minder calorieën, en de textuur ervan te veranderen, zodat mensen zich minder snel overeten. Neem een appel. Die verzadigt meer dan een glas appelsap.’’
De Graaf vermoedt dat er de komende jaren meer producten op de markt komen die je langzamer eet en je langer een vol gevoel geven. "Er wordt nu volop onderzoek gedaan naar hoe je de calorie-inname omlaag kunt krijgen. Om die reden is het goed om de tussendoortjes onder de loep te nemen. Al lijken ze iets toe te voegen, ze gaan altijd gepaard met hoge suiker- en vetgehaltes."
De vraag is natuurlijk: zijn de tussendoortjes wel zo gezond als de fabrikanten ons allemaal willen doen geloven? "De meeste repen pronken met granen (vooral haver), noten en verwijzingen naar de natuur. ‘Bevat natuurlijke suikers’ staat regelmatig op de verpakking - dat klinkt gezond. Maar het is natuurlijk ook niks nieuws: alle suikers zijn afkomstig uit de natuur, ook die uit vruchten".
Bron: AD
Laatste nieuws
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
-
25 apr A-merken Nestlé blijven last houden van zuinige consument
-
25 apr EU verbiedt ongezonde aroma's voor rookworst en barbecuesaus
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
-
25 apr Energiebesparing bij verdampen CO2 in de voedingsindustrie?
-
24 apr PepsiCo verlaagt zoutgehalte in chips van het merk Lay's
-
24 apr Heineken zag bierverkoop eerste kwartaal aantrekken
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan