Hogere winst en omzet voor Ahold Delhaize

ZAANDAM - Ahold Delhaize heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een hogere winst geboekt op een gestegen omzet. Het moederbedrijf van Albert Heijn, Etos en bol.com kampt nog altijd met hogere kosten voor bijvoorbeeld energie. Deels worden die doorberekend in hogere prijzen, maar Ahold Delhaize zegt ook veel kosten elders te besparen om dit op te vangen. Tegelijkertijd kampten supermarkten van Ahold Delhaize met stakingen.

De onderliggende nettowinst kwam uit op 593 miljoen euro, 7% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De winstmarges daalden juist iets. De omzet steeg met 9,4% tot 21,6 miljard euro. Opnieuw waren de activiteiten in de Verenigde Staten, waar Ahold Delhaize het merendeel van zijn omzet behaalt, veel winstgevender dan in Europa. Ook pakte de wisselkoers gunstig uit.

"We houden de prijzen zo laag mogelijk", aldus topman Frans Muller in een toelichting. Muller wijst daarbij op een besparingsprogramma dat 1 miljard euro aan kostenvoordelen moet opleveren.

Onlangs had Albert Heijn last van stakingen in Nederlandse distributiecentra, waardoor de schappen in een aantal supermarkten van de keten steeds leger raakten. Dit is nog niet terug te zien in de resultaten, want de acties begonnen na het eerste kwartaal. Maar in die periode hadden Delhaize-winkels in België wel last van stakingen van werknemers die niet wilden dat die zaken overgingen naar franchisenemers.

 

Bron: ANP

 





Laatste nieuws