Hoe maakt ERP lotnummertracering voor voedsel- en drankenbedrijven beter beheersbaar?
bron: FoodPro Network Belgium
ETTEN-LEUR - Lotnummertracering is al tientallen jaren een uiterst belangrijk onderwerp voor bedrijven in de voedings- en drankensector, maar er bestaat nog steeds verwarring over wat deze term nu precies inhoudt. Deels komt dat doordat het vele namen heeft, waaronder "lot management", "lotnummer controle" en "partijcontrole", om er maar een paar te noemen.
Voor alle duidelijkheid: lotnummertracering houdt in dat de beweging grondstoffen en eindproducten van het begin tot het einde van de toeleveringsketen wordt geregistreerd. Zo zou een producent van appelmoes bijvoorbeeld de oorsprong van zijn producten kunnen traceren tot in de boomgaard waar de appelen werden geteeld, helemaal tot aan de schappen van de supermarkt en alle stappen daartussen.
Het in kaart brengen van het traject van één artikel lijkt misschien een vrij eenvoudige oefening, maar de zaken worden veel ingewikkelder als u rekening houdt met de grote volumes waarmee de meeste voedings- en drankenbedrijven dagelijks te maken hebben. Het toekennen van unieke identificatienummers aan partijen en het vastleggen van de nodige informatie bij de overgang van leverancier naar voorraad en vervolgens naar productie en distributie is een ingewikkeld proces dat zowel toewijding als aandacht voor detail vereist.
Dit alles gezegd zijnde, bespreken we in de volgende alinea's de sleutelcomponenten die een solide strategie voor lotnummertracering vereist, en ook waarom lotnummertracering in de eerste plaats zo essentieel is. Lees verder voor antwoord op deze vraag, evenals de rol die enterprise resource planning (ERP)-technologie kan spelen in het vergemakkelijken van lotnummertracering binnen uw bedrijf.
Bekijk hier 6 stappen voor een goede partijcontrole
Bron: Aptean - partner FoodPro Network
Laatste nieuws
-
26 apr Lagere omzet en marge voor Corbion
-
26 apr Unilever-topman wil realistische duurzaamheidsdoelen
-
26 apr Wijnconsumptie op laagste niveau sinds 1996
-
26 apr Arla Foods Ingredients neemt activiteiten in wei over van Volac
-
26 apr Ahold Delhaize opent tech-studio in Roemenië
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
-
25 apr A-merken Nestlé blijven last houden van zuinige consument
-
25 apr EU verbiedt ongezonde aroma's voor rookworst en barbecuesaus
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan