Lege schappen bij Mere in Verenigd Koninkrijk
bron: FoodPro Network Belgium
PRESTON - De schappen van de eerste winkel van de Russische discounter Mere in het Verenigd Koninkrijk blijven opvallend leeg. Zelfs in de aanloop naar Kerstmis ontbraken de meeste dagelijkse producten.
De Russische discounter met grote Europese ambities heeft het moeilijk om leveranciers te vinden. In zijn eerste Britse winkel in Preston waren tijdens de kerstperiode zelfs geen basisproducten zoals kaas, melk en brood te vinden. Van andere dagelijkse producten was de voorraad erg beperkt of afwezig. Ook begin januari is in de koelruimte voor verse voedingswaren amper iets te zien, aldus The Grocer.
Het probleem zit bij de inkoop. De Russische discounter werkt extreem prijsgericht en neemt alleen producten af wanneer ze die 20 à 30% goedkoper dan zelfs andere discounters kunnen inkopen. Leveranciers krijgen dus geregeld ‘nee’ te horen, ook wanneer zij concurrerende prijzen bieden.
Een algoritme zou voor elk product een kosten / batenanalyse maken voor Mere en hoe ver ze onder de marktprijs moeten gaan. Uitzonderingen worden niet gemaakt, zelfs niet voor essentiële producten zoals brood.
Ook moeten de leveranciers zelf de producten aan de winkels leveren en worden ze enkel betaald voor wat verkocht is. Onverkochte voorraden mogen ze weer komen ophalen. Het resultaat van de harde lijn van Mere blijkt lege schappen te zijn.
UK business development manager Aleksandr Tsjkalov geeft toe dat er problemen waren die Mere nog moest oplossen en dat er hard wordt gewerkt aan de beginnersfouten. Tsjkalov is er zeker van dat klanten in de komende maanden een bijgewerkt aanbod zullen zien, net als nieuwe winkels. Vorig jaar kondigde de retailer de opening van vier Britse winkels aan in een aantal maanden tijd, maar nummer twee en drie werden inmiddels uitgesteld tot maart 2022.
Mere heeft in Rusland en Oost-Europa meer dan 3.000 winkels.
Laatste nieuws
-
26 apr Lagere omzet en marge voor Corbion
-
26 apr Unilever-topman wil realistische duurzaamheidsdoelen
-
26 apr Wijnconsumptie op laagste niveau sinds 1996
-
26 apr Arla Foods Ingredients neemt activiteiten in wei over van Volac
-
26 apr Ahold Delhaize opent tech-studio in Roemenië
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
-
25 apr A-merken Nestlé blijven last houden van zuinige consument
-
25 apr EU verbiedt ongezonde aroma's voor rookworst en barbecuesaus
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan