Consument bereid om meer te betalen voor kweekvlees

11-01 06:03 | bron: FoodPro Network Belgium

MAASTRICHT - Als consumenten goed geïnformeerd worden over kweekvlees is een meerderheid bereid om er bijna 40% meer voor te betalen dan voor gewoon vlees, aldus onderzoek van de Universiteit Maastricht.

De deelnemers beantwoordden vragen na het proeven van twee verschillende hamburgers. Eén hamburger werd gelabeld als ‘conventioneel’, de ander hamburger werd gelabeld als ‘gekweekt’. 

Professor Mark Post van de UM was in 2013 degene die de eerste kweekhamburger ter wereld maakte. Voor het eerst is nu een studie gedaan naar de consumentenacceptatie van in het laboratorium gekweekt vlees, waarbij deelnemers ook daadwerkelijk konden proeven van vlees dat als zodanig gelabeld was. De bevindingen van de Maastrichtse onderzoekers zijn vandaag gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift PLOSONE.

Kweekvlees

Kweekvlees is een levensmiddelentechnologie in opkomst, die in de acceptatie door consumenten een van de belangrijkste uitdagingen kent. Om de aanjagers van consumentenacceptatie en de zintuiglijke perceptie van kweekvlees beter te begrijpen, organiseerden wetenschappers van de UM een proeverij voor 193 mensen uit Nederland. De deelnemers kregen een uitnodiging om ‘vlees’ te proeven, dus ze wisten tevoren niet dat ze ook kweekvlees zouden kunnen proeven. Netjes verdeeld in drie leeftijdsgroepen per geslacht kregen de deelnemers informatie over de kwaliteit en de smaak van kweekvlees voorgeschoteld, over de maatschappelijke voordelen of over de persoonlijke voordelen ervan. Vervolgens vulden de proefpersonen een vragenlijst in en proefden twee stukken hamburger, eentje gelabeld als ‘conventioneel’ en eentje met het label ‘gekweekt’. In werkelijkheid was er echter sprake van twee gewone hamburgers. Hoewel ze daar niet van op de hoogte waren, bleken toch alle 193 deelnemers bereid om de ‘gekweekte’ hamburger te proeven.

Ondanks het ontbreken van een objectief verschil, beoordeelden alle deelnemers de smaak van de ‘gekweekte’ hamburger als beter dan die van de ‘gewone’. Sterker nog, 58 procent van de respondenten bleek een premie voor kweekvlees te willen betalen van gemiddeld 37 procent bovenop de prijs van gewoon vlees. De mate van geïnformeerd zijn bleek uiteindelijk de belangrijkste voorspeller van consumentenacceptatie.

Bekijk meer informatie op de website van de Universiteit van Maastricht

 

Bron: Universiteit Maastricht

Foto: Mosa Meat, het bedrijf van Mark Post





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
18 jan PepsiCo wil in 2040 klimaatneutraal zijn
18 jan Picnic bekijkt uitbreiding naar Frankrijk
18 jan Beroemde speeches uit de voedingsindustrie | TedX | The true cost of food | Volkert Engelsman
18 jan Duvel: de beste vloer voor het beste bier (video)
15 jan EFSA ontwikkelt tool voor vaststellen THT- of TGT-datum
15 jan Export eurolanden nadert niveau van voor de coronacrisis
15 jan Webinar: Digitalisering in de AGF-industrie met Aptean Food & Beverage ERP
15 jan Zero Waste Food Shop weegschalen (video)
14 jan Unilever verwacht verbetering in tweede helft van het jaar
14 jan Arla Foods wil flink groeien met online verkopen van zuivel
14 jan HEMA verliest wekelijks 10 miljoen euro en schort bestellingen op
14 jan Schouw Informatisering sluit zich aan als kennispartner bij FoodPro Network
14 jan CryoHub to share results of implementation of innovative energy storage technique
13 jan Just Eat Takeaway heeft ook in vierde kwartaal profijt van lockdown
13 jan 12 Tips tegen voedselfraude (update)
13 jan Borgesius Bakkersland: vloerrenovatie met Ucrete levert tijd- en geldbesparing op (video)
12 jan DSM en TU Delft zetten lab op voor kunstmatige intelligentie
12 jan Hoe kiest men een voedselveilige vloer?
12 jan Waar liggen de risico's binnen voedselveiligheidssystemen?
11 jan Effecten van reuk- en smaakverlies op eetgedrag nader onderzocht
11 jan Consument bereid om meer te betalen voor kweekvlees
11 jan Wegen | uitprijzen | etiketteren in de AGF sector (video)
08 jan Too Good To Go haalt 31 miljoen dollar op bij investeringsronde
08 jan Ferrero opent onderzoekscentrum in Brussel
08 jan Leveren Uber chauffeurs straks ook uw boodschappen aan huis?
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?