Consument bereid om meer te betalen voor kweekvlees

MAASTRICHT - Als consumenten goed geïnformeerd worden over kweekvlees is een meerderheid bereid om er bijna 40% meer voor te betalen dan voor gewoon vlees, aldus onderzoek van de Universiteit Maastricht.

De deelnemers beantwoordden vragen na het proeven van twee verschillende hamburgers. Eén hamburger werd gelabeld als ‘conventioneel’, de ander hamburger werd gelabeld als ‘gekweekt’. 

Professor Mark Post van de UM was in 2013 degene die de eerste kweekhamburger ter wereld maakte. Voor het eerst is nu een studie gedaan naar de consumentenacceptatie van in het laboratorium gekweekt vlees, waarbij deelnemers ook daadwerkelijk konden proeven van vlees dat als zodanig gelabeld was. De bevindingen van de Maastrichtse onderzoekers zijn vandaag gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift PLOSONE.

Kweekvlees

Kweekvlees is een levensmiddelentechnologie in opkomst, die in de acceptatie door consumenten een van de belangrijkste uitdagingen kent. Om de aanjagers van consumentenacceptatie en de zintuiglijke perceptie van kweekvlees beter te begrijpen, organiseerden wetenschappers van de UM een proeverij voor 193 mensen uit Nederland. De deelnemers kregen een uitnodiging om ‘vlees’ te proeven, dus ze wisten tevoren niet dat ze ook kweekvlees zouden kunnen proeven. Netjes verdeeld in drie leeftijdsgroepen per geslacht kregen de deelnemers informatie over de kwaliteit en de smaak van kweekvlees voorgeschoteld, over de maatschappelijke voordelen of over de persoonlijke voordelen ervan. Vervolgens vulden de proefpersonen een vragenlijst in en proefden twee stukken hamburger, eentje gelabeld als ‘conventioneel’ en eentje met het label ‘gekweekt’. In werkelijkheid was er echter sprake van twee gewone hamburgers. Hoewel ze daar niet van op de hoogte waren, bleken toch alle 193 deelnemers bereid om de ‘gekweekte’ hamburger te proeven.

Ondanks het ontbreken van een objectief verschil, beoordeelden alle deelnemers de smaak van de ‘gekweekte’ hamburger als beter dan die van de ‘gewone’. Sterker nog, 58 procent van de respondenten bleek een premie voor kweekvlees te willen betalen van gemiddeld 37 procent bovenop de prijs van gewoon vlees. De mate van geïnformeerd zijn bleek uiteindelijk de belangrijkste voorspeller van consumentenacceptatie.

Bekijk meer informatie op de website van de Universiteit van Maastricht

 

Bron: Universiteit Maastricht

Foto: Mosa Meat, het bedrijf van Mark Post





Laatste nieuws