Hema zet in op internationaal en online

AMSTERDAM / ANTWERPEN - HEMA wil over tien jaar het grootste deel van de omzet uit internationale activiteiten halen. Volgens topman Tjeerd Jegen is internationale uitbreiding het antwoord op de problemen in de detailhandel.

Van de ruim zevenhonderd HEMA-filialen liggen er nu nog zo’n zeshonderd in Nederland. Sinds een aantal jaar is HEMA ook actief in onder andere België, Spanje, Luxemburg, Engeland en Frankrijk.

"Als je maar in één land blijft, ga je het uiteindelijk verliezen van zaken als Primark, Action en Ikea. Die zijn ook allemaal in meer landen actief'", aldus Jegen. Dat sommige concurrenten het de laatste tijd niet hebben gered, ligt er volgens hem ook aan dat ze hun focus beperken tot Nederland.

'"Klanten zijn tegenwoordig heel veeleisend'" redeneert de HEMA-directeur. Om die klanten alles te kunnen bieden en toch ook een gunstig kostenplaatje te hebben, is schaalvergroting nodig, zegt hij. ''Als je met vijfhonderd of duizend winkels inkoopt maakt dat al een heel verschil.''

Daarnaast wil HEMA sterk online groeien. HEMA heeft de online activiteiten het afgelopen jaar flink vernieuwd.





Laatste nieuws