Minder Belgische grensshoppers naar Frankrijk en Nederland

Door een verhoogde taks op suikerhoudende dranken is Frankrijk een minder aantrekkelijke bestemming geworden voor voedingsaankopen van Belgen. Ook de populariteit van Nederland zakt. Meer Belgen doen nu de boodschappen in Luxemburg en Duitsland.

Belgen doen minder vaak boodschappen in Franse hypermarkten. De verkopen zijn in het tweede kwartaal van dit jaar met 8,7% gedaald. Het sterkst daalden de categorieën koffie, thee en cacao (-22%), melk, kaas en eieren (-13,6%) en water, frisdranken en sappen (-12%). Dat blijkt uit cijfers van de Fevia. De daling is deels het gevolg van de verhoogde suikertaks in Frankrijk, waardoor prijzen met 9,1% stegen.

Ook de grensaankopen in Nederland daalden flink met 11,5%. Dat is een gevolg van de prijzenoorlog tussen Jumbo en Albert Heijn in Vlaanderen. Vlamingen hoeven de grens niet meer over om van Hollandse prijzen te profiteren. In dezelfde periode was er wel een stijging van de grensaankopen in Luxemburg en Duitsland met 3,7%. In de categorie water, frisdranken en sappen stegen de aankopen van Belgen daar met ongeveer 32%.

Frankrijk blijft veruit de belangrijkste markt voor grensoverschrijdende aankopen, goed voor een bedrag van 223 miljoen euro op de 343 miljoen die in totaal in de eerste helft van het jaar door Belgische klanten over de grens werd uitgegeven. Fevia denkt dat grensaankopen straks weer zullen stijgen na de invoering van een zwerfvuiltaks in België.

Laatste nieuws