Hein Schumacher weg bij Unilever

bron: FoodPro Network
De Nederlander Hein Schumacher stopt in maart bij Unilever, maakte het bedrijf dinsdag bekend. De CEO wordt opgevolgd door de huidige financieel topman van het Britse bedrijf, Fernando Fernandez. Schumacher was nog niet lang de hoogste baas bij Unilever. Hij begon in juli 2023 aan die klus.
Volgens Unilever-voorzitter Ian Meakins is de raad van bestuur van het bedrijf tevreden over de resultaten van het afgelopen jaar, maar er is veel meer te doen om de best mogelijke resultaten te behalen. Hij stelt dat Fernandez sinds zijn aantreden als hoogste financiële baas veel indruk heeft gemaakt.
"Het bestuur heeft veel vertrouwen in zijn vermogen om een bestuursteam van hoog niveau te leiden en de voordelen van het groei-actieplan met urgentie te realiseren", aldus Meakins over Fernandez.
Schumacher, die overkwam van FrieslandCampina, had als taak de prestaties van Unilever te verbeteren. Hij trad aan nadat Nelson Peltz, een activistische aandeelhouder en lid van de raad van bestuur, stevige kritiek had op het beleid van zijn voorganger Alan Jope. Die zou de verzameling merken van Unilever zo ver hebben laten groeien dat het bedrijf zich niet genoeg kon concentreren op de best presterende merken.
Schumacher besloot tot het afsplitsen van merken en onderdelen van Unilever. Zo krijgt de ijsdivisie waar Ola en Magnum onder vallen een aparte beursnotering en krijgen de merken Unox en Conimex een nieuwe eigenaar. Onder Schumacher kondigde Unilever ook een reorganisatie aan waarbij ongeveer 7500 kantoorbanen verloren gingen.
Het afzwakken van de duurzaamheidsdoelen van Unilever op het gebied van plastic, bossen en leefbare lonen bij leveranciers leidde ook tot kritiek van de milieubeweging. Schumacher verdedigde die ingrepen door te stellen dat de doelen realistischer waren geworden dan onder ambitieuze voorgangers.
Fernandez had voordat hij financieel topman was van Unilever de leiding over de divisie voor schoonheid en welzijn, waar bijvoorbeeld shampoos en huidverzorgingsmiddelen onder vallen. Dit was de voorbije jaren een van de snelst groeiende onderdelen van Unilever. De toekomstige topman kondigt aan te willen werken aan een toekomstbestendige merkenportefeuille die voor verdere groei zorgt.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
21 mrt Amerikaanse FDA overweegt Nutri-Score-achtig FoP-logo
-
21 mrt Afval bestrijden met food-specifiek ERP
-
20 mrt IJsjesdivisie Unilever wordt The Magnum Ice Cream Company
-
20 mrt Biefstuk en hamburgers worden nog duurder door schaarste
-
20 mrt ACI Group breidt aanbod plantaardige eiwitten uit
-
20 mrt McCain wil voor 350 miljoen euro investeren in Franse fabrieken
-
20 mrt 4 manieren om met data waarde toe te voegen in de uitdagende Food & Beverage industrie
-
19 mrt Picnic gaat samenwerken met met Intermarché
-
19 mrt Wanneer en waarom je bedrijf Food ERP software nodig heeft
-
19 mrt Those Vegan Cowboys zet stappen in precisiefermentatie
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan