Diageo schrapt omzetdoelstelling om dreigende heffingen VS

Het Britse Diageo heeft zijn omzetdoelstelling geschrapt. Volgens de maker van Guinness-bier, Johnnie Walker-whisky en Smirnoff-wodka komt dit mede door de dreigende Amerikaanse importheffingen, die de belangrijkste markt van het bedrijf kunnen verstoren.

Diageo laat zijn eerdere omzetdoelstelling van 5 tot 7 procent groei op de middellange termijn los. Volgens topvrouw Debra Crew zorgen economische en politieke onzekerheden in meerdere kernmarkten voor druk op de resultaten. De dreigende invoertarieven in de Verenigde Staten op producten uit Mexico en Canada kunnen invloed hebben op de verkoop van Diageo's tequilamerken en Canadese whisky.

Diageo verwacht dat zijn operationele winst in het huidige boekjaar met ongeveer 200 miljoen dollar wordt gedrukt wanneer de Verenigde Staten in maart importheffingen op producten uit Mexico en Canada invoeren, aldus financieel directeur Nik Jhangiani dinsdag. Het bedrijf haalt ongeveer 45 procent van zijn omzet in de Verenigde Staten uit producten die uitsluitend in Mexico of Canada worden gemaakt. Het betreft onder meer Don Julio-tequila en Crown Royal Canadese whisky.

Diageo zegt al maatregelen genomen te hebben op het gebied van voorraadbeheer, aldus Jhangiani. Zo worden producten eerder verzonden, voordat de invoerheffingen van kracht worden.

 

Bron: ANP

 

Laatste nieuws