Topman van Tony's waarschuwt voor prijsverhogingen door dure cacao

bron: FoodPro Network
Topman Douglas Lamont van Tony's Chocolonely waarschuwt dat de prijzen van zijn chocoladerepen dit jaar verder omhoog gaan wanneer de cacaoprijzen blijven stijgen. Cacao werd vorig jaar duurder dan ooit door tegenvallende oogsten in Ghana en Ivoorkust. Die gestegen prijzen werden al voor een deel doorberekend in de prijzen van Tony's repen en ook dit jaar ontkomt het bedrijf daar waarschijnlijk niet aan, aldus Lamont.
De omzet van Tony's groeide afgelopen jaar met 33 procent tot ruim 200 miljoen euro. Dat kwam voor het grootste deel doordat de chocolademaker meer chocoladerepen had verkocht. In de Verenigde Staten, waar het bedrijf hard doorgroeide, profiteerde Tony's van het feit dat zijn chocola in grote Amerikaanse supermarktketens als Walmart te koop was en tijdens de feestdagen ook in alle Starbucks-filialen in het land.
Er werd opnieuw geen winst geboekt. Het verlies dat Tony's onder de streep boekte, is ruim verdubbeld tot 6,8 miljoen euro. Volgens Lamont komt dat doordat het bedrijf flink blijft investeren om door te kunnen groeien. In 2023 werd een verlies van 2,7 miljoen euro in de boeken gezet.
Om verder te kunnen groeien, verplaatst Tony's een deel van de productie van vloeibare chocolade naar een productielocatie in de VS. De plannen van president Trump voor hoge importheffingen leiden wel tot onzekerheid volgens Lamont. Op dit moment maakt het bedrijf ongeveer de helft van zijn repen bestemd voor de Amerikaanse markt in dat land. "Dat geeft ons een zekere vorm van bescherming", aldus Lamont.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
12 feb Ahold Delhaize boekt iets meer omzet
-
12 feb Heineken verkoopt meer
-
12 feb Steeds meer biologische boeren in Duitsland
-
12 feb Hoe maak je voedselveiligheid onderdeel van de hele organisatie?
-
11 feb Omzet Coca-Cola stijgt vooral door prijsverhogingen
-
11 feb Nestlé wil koffieteelt verduurzamen
-
11 feb Webinar | Cloud en AI zijn de drijvende kracht achter technologische transformatie
-
10 feb McDonald's verkoopt meer door acties
-
10 feb Whitepaper zout- en suikerreductie: 4 criteria voor succesvol reduceren
-
10 feb Het belang van traceerbaarheid in de supply chain en de technologieën die dit mogelijk maken
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan