Tony's Chocolonely groeit flink naar 200 miljoen omzet

Tony's Chocolonely heeft in het afgelopen jaar een omzetgroei van 33 procent gerealiseerd, waardoor de totale inkomsten uitkwamen op ruim 200 miljoen euro. De sterke groei is voornamelijk te danken aan een toename in de verkoop van chocoladerepen, vooral in de Verenigde Staten.

De uitbreiding in de VS speelt een grote rol in het succes van Tony’s. Het merk wist zijn chocoladerepen bij grote supermarktketens zoals Walmart in de schappen te krijgen en was tijdens de feestdagen in alle Starbucks-filialen in het land verkrijgbaar. Dit gaf de verkoop een flinke impuls en droeg bij aan de wereldwijde omzetstijging.

Ondanks de sterke omzetgroei kampt Tony’s Chocolonely met de stijgende cacaoprijzen, die in 2023 een recordhoogte bereikten door tegenvallende oogsten in Ghana en Ivoorkust.

Volgens CEO Douglas Lamont werd een deel van deze kostenstijging al doorberekend in de verkoopprijs van de repen. Dit jaar lijkt een verdere prijsverhoging onvermijdelijk als de cacaoprijzen blijven stijgen. Ook andere chocolademerken, zoals Lindt, hebben al aangekondigd hun prijzen te verhogen.

Hoewel de omzet sterk groeide, boekte Tony’s opnieuw geen winst. Het nettoverlies verdubbelde van 2,7 miljoen euro in 2023 naar 6,8 miljoen euro in 2024.

Lamont verklaart dit door de voortdurende investeringen die nodig zijn om de groei vast te houden. Zo wordt een deel van de productie van vloeibare chocolade verplaatst naar een fabriek in de VS.

De plannen van Donald Trump om hoge importheffingen in te voeren, zorgen echter voor onzekerheid. Toch benadrukt Lamont dat de helft van de Amerikaanse repen al in de VS wordt geproduceerd, wat enige bescherming biedt tegen mogelijke importtarieven.

 

Bron: ANP

Laatste nieuws