Lidl promoot plantaardig dieet

In alle 31 landen gaat Lidl sterker inzetten op plantaardige eiwitten, volkorenproducten en groenten en fruit, zodat klanten makkelijker duurzame keuzes kunnen maken in hun voedingsaankopen.

Lidl wil tegen 2050 z’n assortiment afstemmen op het planetary health diet. Een eerste stap is 20% meer plantaardige voedingsmiddelen verkopen tegen 2030. Het voedselsysteem moet veranderen om uitdagingen zoals de klimaatverandering, het verlies van biodiversiteit en voedselgerelateerde ziektes aan te pakken, aldus Lidl, die de methodologie van WWF toepast om z’n klanten een groter aanbod aan gezonde en duurzame alternatieven aan te bieden. “Klanten zijn nog steeds vrij om te kiezen,” aldus Lidl.

Lidl neemt maatregelen in drie categorieën: eiwitten, volkorenproducten en groenten en fruit. ​Zo wil Lidl het aandeel plantaardige eiwitbronnen vergroten, zoals peulvruchten, noten en zaden, en veganistische alternatieven voor vlees-, ei- en visproducten. Elk jaar zal Lidl rapporteren over het verschil in omzetaandeel tussen plantaardige en dierlijke eiwitten in haar assortiment.

Ook wil Lidl het aandeel van volkoren granen in haar productassortiment verhogen tot 15%. Tegen 2030 moet elke relevante productgroep van de huismerken minstens één volkorenalternatief bevatten. Ook blijft de retailer zich inzetten om klanten elke dag een groot aanbod verse groenten en fruit aan te bieden. 

Laatste nieuws