IRI: verrassend kleine impact van promoties supermarkten

LONDEN - Meer dan de helft van de promoties in de supermarkt draagt niet bij tot categoriegroei, aldus onderzoek van IRI. Retailers passen daarom hun promotiebeleid aan. 

Onderzoeksbureau IRI bestudeerde 85.000 supermarktaanbiedingen in het Verenigd Koninkrijk en kwam hierbij tot verrassende conclusies: meer dan de helft van de onderzochte promoties hadden een negatieve impact op de categorie, aldus het Britse vakblad The Grocer. Gemiddeld groeide een categorie met slechts 0,13% wanneer er een promotie liep. Daarnaast bleken de populaire ‘multibuy’-promoties (van het type 2+1 of 1+1) weinig of geen impact te hebben op de omzet op categorieniveau: er was een stijging van amper 0,02%. 

De resultaten staan in contrast met de gangbare opinie die ervan uitgaat dat promoties retailers kunnen helpen om een categorie te doen groeien. Britse retailers blijken nu vaker af te stappen van diepe ‘multibuy’-promoties, deze daalden het afgelopen jaar met liefst 40%. Britse retailers opteren steeds vaker voor heldere prijskortingen en ‘ronde prijzen’.

Promoties helpen fabrikanten wél om marktaandeel af te snoepen van concurrenten. Prijskortingen leiden ook tot licht hogere opbrengsten voor retailers (+0,2%).





Laatste nieuws