Onderzoek: Britten het meest kwijt voor boodschappen in Europa

bron: FoodPro Network Belgium
LONDEN - Britten betalen meer voor hun dagelijkse boodschappen dan andere inwoners van grote Europese landen. Dat concludeert marktonderzoeksbureau Circana in een studie waarin verkoopcijfers van supermarkten in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Spanje, Frankrijk en Duitsland met elkaar werden vergeleken.
De prijzen van melk en kaas gingen het afgelopen jaar het hardst omhoog. Maar ook diervoeding, wasmiddel, babyvoeding en luiers stegen harder dan in de andere onderzochte Europese landen.
De Britten krijgen te maken met de scherpste prijsstijgingen sinds 1977. Boodschappen hebben inmiddels de energiekosten vervangen als de grootste aanjager van inflatie. De Britse premier Rishi Sunak is een reeks onderzoeken begonnen om te kijken of alles wel eerlijk verloopt in de voedselketens. Ook doen de Britse mededingingsautoriteiten onderzoek naar de kosten van boodschappen.
De Brexit heeft de Britten tot dusver niet geholpen. Sinds begin 2020, toen het land geen deel meer uitmaakte van de EU, hebben consumenten daar zeker 5 miljard euro meer moeten neertellen voor boodschappen, becijferde de London School of Economics eerder. Dat komt onder meer omdat Groot-Brittannië relatief veel levensmiddelen moet invoeren. En dat is door het vertrek uit de EU duurder geworden.
Volgens marktkenners kunnen de prijsverschillen in Europese landen beleidsmakers ertoe aanzetten om verdere stijgingen onder controle te houden. In Frankrijk gebeurt dit al. Daar kwamen voedselproducenten onlangs overeen om prijsonderhandelingen met supermarkten te heropenen om het leven van de Fransen goedkoper te maken. Ze gaven daarmee gehoor aan de eisen van de overheid om de inflatiedruk op consumenten te verlichten.
Europese supermarkten en leveranciers liggen al maanden in de clinch over de prijsontwikkelingen. Er wordt onder andere gesteggeld over winstmarges. Die zijn bij de supers veel kleiner dan bij de grote voedingsmiddelenfabrikanten zoals Unilever.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
12 feb Ahold Delhaize boekt iets meer omzet
-
12 feb Heineken verkoopt meer
-
12 feb Steeds meer biologische boeren in Duitsland
-
12 feb Hoe maak je voedselveiligheid onderdeel van de hele organisatie?
-
11 feb Omzet Coca-Cola stijgt vooral door prijsverhogingen
-
11 feb Nestlé wil koffieteelt verduurzamen
-
11 feb Webinar | Cloud en AI zijn de drijvende kracht achter technologische transformatie
-
10 feb McDonald's verkoopt meer door acties
-
10 feb Whitepaper zout- en suikerreductie: 4 criteria voor succesvol reduceren
-
10 feb Het belang van traceerbaarheid in de supply chain en de technologieën die dit mogelijk maken
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan