De top 3 aandachtsgebieden voor het verhogen van de winstgevendheid in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie
bron: FoodPro Network Belgium
ETTEN-LEUR - Van oudsher zijn de winstmarges in de levensmiddelenindustrie aan de krappe kant. Dit is grotendeels te wijten aan het feit dat bedrijven in deze sector hoge kosten moeten dragen, zoals de aankoop van ingrediënten, het betalen van werknemers, het onderhoud van apparatuur en het afsluiten van distributiecontracten, en dit alles terwijl zij een betaalbaar eindproduct moeten aanbieden voor de gewone consument.
De laatste gegevens tonen de bittere realiteit van de huidige situatie. Terwijl de gemiddelde brutowinstmarge in alle bedrijfstakken in het eerste kwartaal van 2022 45,81% bedroeg, was dat slechts 18,98% in de levensmiddelen- en drankensector. Evenzo bedroeg de gemiddelde EBITDA-marge 19,69% in hetzelfde tijdsbestek, maar slechts 11,13% in de sector voeding en dranken.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat een voedings- en drankenbedrijf geen financieel succes kan boeken - we hebben het hier immers over artikelen die letterlijk iedereen nodig heeft, dus er zal altijd vraag zijn van de consument - maar het vergt wel een degelijke strategie en weloverwogen besluitvorming om uw bedrijf gezond te houden in een markt die zo concurrerend is.
Om u te helpen een koers uit te stippelen naar een meer welvarende toekomst, hebben we drie van de belangrijkste best practices in het management van voedings- en drankenbedrijven geïdentificeerd die de winstmarges van organisaties als de uwe kunnen vergroten, evenals hoe speciaal gebouwde enterprise resource planning (ERP) technologie uw inspanningen op dit front kan vergemakkelijken.
Bekijk hier de top 3 aandachtsgebieden voor het verhogen van de winstgevendheid in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie.
Bron: Aptean - partner FoodPro Network
Laatste nieuws
-
21 jan Nieuwe CEO voor Belgisch koffiebedrijf Miko
-
21 jan Hochland start samenwerking met Those Vegan Cowboys
-
21 jan F&B Visierapport | Digitale en duurzame transformatie
-
21 jan Dit zijn de BRCGS, IFS en FSSC 22000 opleidingseisen
-
20 jan Europees huismerkoffensief Ahold Delhaize
-
20 jan Lidl promoot plantaardig dieet
-
20 jan Ook Colruyt France gaat huismerken inkopen via alliantie EMD
-
20 jan Rabobank voorziet verdere consolidatie onder aanbieders van vleesvervangers
-
20 jan 4 manieren om met data waarde toe te voegen in een uitdagende markt voor voedingsmiddelen en dranken
-
17 jan Onderzoek: Britten het meest kwijt voor boodschappen in Europa
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan