Foodmerken zien brood in mukbang

SEOUL - Twee pizza’s, vier hamburgers, een halve kilo kipnuggets en vijf porties noodles, dit alles met een overdaad aan bacon en kaas belegd en al slurpend en boerend opgeslobberd in een half uur tijd. Dat is kort samengevat de nieuwe hype die miljoenen volgers en honderdduizenden views genereert. Het publiek: mensen die niets liever doen dan andere mensen zien eten. Het heet ‘mukbang’ en is al jaren populair in Zuid-Korea. Muoak-da betekent ‘eten’ in het Koreaans en bang song is ‘uitzending’, een ‘eetfilmpje’ dus en dat is ook exact wat het is.

Het is niet voor niets dat de trend in Zuid-Korea is ontstaan. Samen eten is van oudsher erg belangrijk in de Koreaanse cultuur, maar door de individualisering leven veel mensen nu alleen en eten alleen. Door het kijken naar anderen krijgen ze het gevoel erbij te horen. Maar ook veel Amerikanen en Engelsen zoeken inmiddels op YouTube naar mukbangers en zijn gegrepen door het fenomeen. Zou het net zo gaan als met menig andere food trend dat hierna het Europese vasteland volgt? Of zouden wij als nuchtere Hollanders deze extreme foodhype al schouderophalend aan ons voorbij laten gaan?  

Als het aan bepaalde foodmerken ligt niet. Op de tafels met talloze etenswaren die voor de mukbangers zijn uitgestald staan vind je vooral veel Nando’s kippebouten, Domino’s pizza’s, Mc Donalds vettigheden en andere grote fastfoodmerken. Foodmerken gebruiken vaak influencers om hun producten te promoten, een effectieve manier om de generatie Z aan zich te binden. Maar er zijn ook genoeg negatieve effecten op te sommen. Mensen met eetproblemen ontwikkelen vaak een fixatie of fascinatie voor eten. Ze ontlenen plezier aan het kijken naar anderen die hun maaltijden nuttigen. De psychologie die hierachter zit is juist datgene waar foodmerken naar op zoek zijn. We eten met onze ogen en dat maakt het heel verleidelijk en verslavend om de bizarre eetgewoonten van de mukbangers te aanschouwen en te kopiëren. Om over voedselverspilling en duurzaamheid maar te zwijgen, want vast niet alles wordt tot de laatste kruimel opgegeten, laat staan dat alle verpakkingen netjes gescheiden worden weggegooid.

Ik vraag mijn puberzoon of hij wel eens zo’n filmpje heeft gezien. 'Ja hoor’, antwoordt hij, ‘van Domino’s volgens mij. Ik vind het eigenlijk wel leuk.’ Ik trek mijn wenkbrauwen op. Hoezo, overwaaien? Mukbang blijkt al lang onder ons.

TEN the export network biedt advies en support aan food & beverage bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB-programma (Starters International Business programma van de RVO) voor MKB-bedrijven. Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.

 

Bron: TEN - partner FoodPro Network

Bron: The Grocer, sept 2019 ‘Mukbang: could the obsession with watching people eat be a money spinner for brands?’





Laatste nieuws