Marktaandeel van biologische bestedingen in België bedroeg 3,5%
bron: FoodPro Network
Na de sterke groei van biologische bestedingen voor FMCG (vooral voedingsmiddelen en toiletartikelen) tijdens de Corona-jaren vond er in 2022 in België een aanzienlijke terugval plaats (-2,2%). Het jaar 2023 toonde echter weer tekenen van marktherstel. Dat meldt Agroberichten Buitenland.
Behalve een onstabiele marktsituatie vormen ook de alternatieve concepten voor duurzame landbouw een uitdaging voor de biologisch sector. Desalniettemin heerst er een voorzichtig optimisme voor de toekomst.
Terwijl in 2022 de biologische bestedingen in België met -2,2% terugliepen, overschreden de totale biologische bestedingen in 2023 met 1,15 mrd euro voor het eerst de grens van 1 miljard euro. Door een gewijzigde methodologie is het niet mogelijk om de procentuele evolutie ten opzichte van 2022 weer te geven. Maar door een lichte stijging in het marktaandeel van biologische bestedingen (van 3,4% in 2022 naar 3,5% in 2023) gaan experts uit van een positieve relatieve groei in de biologische bestedingen in 2023. Dit nieuwe absolute omzetrecord is wel voornamelijk te wijten aan inflatie, die in 2023 voor alle voeding (dus gangbaar en biologisch) met 12,9% nog steeds hoog was.
In België vertegenwoordigen de ‘heavy buyers’ 20% van de kopers, maar zij zijn goed voor 81% van de totale biologische bestedingen. De medium biokopers zorgen voor 15% van de bio-omzet, terwijl de light biokopers 4% bijdragen.
Heavy biokopers |
|
Medium biokopers |
|
Light biokopers |
|
In 2023 gaven Belgen gemiddeld 102 euro per persoon uit aan biologische producten. Zoals in andere jaren spande de Brusselaar ook nu weer de kroon met 137 euro, gevolgd door de Waal met 127 euro en de Vlaming met 83 euro. Maar ondanks deze achterstand is Vlaanderen wel met een inhaalslag bezig, wat o.a. blijkt uit het feit dat Vlaanderen in 2023 als Belgische regio voor het eerst het grootste aandeel in de biologische bestedingen had (47,6%, t.o.v. 39,6% voor Wallonië en 12,7% voor Brussel). Traditioneel nam Wallonië die eerste plaats in.
Het marktaandeel van biologische producten in de totale voedings- en huishoudbestedingen steeg in 2023 van 3,4% naar 3,5%. In Wallonië bedroeg het marktaandeel 4,6% en in Vlaanderen 2,9%.
In 2023 nam het prijsverschil tussen biologisch en gangbaar voor versproducten verder af (behalve voor yoghurt en vegetarische vleesvervangers), hoewel het gemiddelde verschil nog steeds 27% bedroeg. Deze daling in prijsverschil is gedeeltelijk te wijten aan de grotere prijsstijging voor reguliere producten dan die voor biologische producten.
Met een marktaandeel van 43% bleven supermarkten het grootste afzetkanaal voor biologische producten in België. Gespecialiseerde winkels volgden met 31%, terwijl de buurtsupermarkten en de discount respectievelijk 8% en 7% van de markt voor hun rekening namen. Korte ketens en de openbare en boerenmarkten hadden alle drie een klein marktaandeel, maar het aandeel biologische aankopen was daar wel hoog.
In België wordt biologische landbouw vaak als proeftuin gezien voor het uitwerken van landbouwtechnieken die in een latere fase ook ingang vinden in de gangbare landbouw (denk aan mechanische onkruidbestrijding of het gebruik van minder of meer duurzame bestrijdingsmiddelen). Ondanks deze pioniersrol staat biologische landbouw in België enigszins onder druk. Zo stagneert de marktvraag onder invloed van prijsstijgingen sinds 2021.
Daarnaast ondervindt biologisch voedsel ook concurrentie van alternatieve vormen van duurzame landbouwpraktijken, zoals regeneratieve landbouw en carbon farming. Omdat er voor deze alternatieve duurzame landbouwpraktijken (nog) geen wettelijk kader bestaat met duidelijke definities en certificeringsvereisten, is het voor de consument niet altijd duidelijk hoe deze zich onderscheiden van biologische landbouw. Verder ervaart de sector het ook als een nadeel dat de Vlaamse beleidsdoelstellingen voor biologische landbouw niet goed geïntegreerd zijn in het Vlaamse landbouwbeleid.
Bron: Agroberichten Buitenland
Laatste nieuws
-
06 nov Samenwerking Yara en PepsiCo voor duurzamer geteelde snacks
-
06 nov Whitepaper | Hoe grote foodbedrijven technologie inzetten om de winstgevendheid te verhogen
-
05 nov Auchan schrapt banen en stopt met bezorgen
-
05 nov Webinar | Hoe maak je als F&B bedrijf een positieve impact met Data Insights & AI?
-
05 nov Boermarke Dessert scheidt dairy en vegan moeiteloos van elkaar met de EnSURE Touch
-
04 nov Jumbo introduceert nieuw foodmerk in Nederland en België
-
04 nov Het verbeteren van voorraadbeheer in de bakkerijsector
-
04 nov Speed Up NPD: Beat the Market with Innovation
-
01 nov Meer maaltijden besteld bij Uber Eats
-
01 nov Colruyt wil met Okay City naar 100 stadswinkels
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan