Jumbo benoemt Tom Heidman tot interim-CEO

bron: FoodPro Network
Jumbo Food Groep heeft vandaag het jaarverslag 2024 Samen zijn we Jumbo gepubliceerd op jumborapportage.com. Zoals eerdere jaren geeft deze rapportage de verslaglegging over het afgelopen jaar, bestaande uit een bestuursverslag en de financiële jaarrekening. In het bijgevoegde duurzaamheidsverslag staat Jumbo uitgebreid stil bij de duurzaamheidsprestaties van de organisatie, gerapporteerd vooruitlopend op de CSRD-richtlijnen. De publicatie van het jaarverslag valt samen met de aankondiging van de aanstelling van een interim CEO en een aanstaande wissel in de Raad van Commissarissen (RvC) van Jumbo door benoemingstermijnen die aflopen.
Jumbo Food Groep heeft in het boekjaar 2024 een totale consumentenomzet van € 10,72 miljard behaald (-2,7% t.o.v. 2023). Daarvan is € 10,64 miljard consumentenomzet gerealiseerd door Jumbo Supermarkten, een daling van 2,3% ten opzichte van 2023 (- € 250 miljoen). Deze daling wordt meer dan volledig veroorzaakt door de stop van tabaksverkopen per 1 juli 2024 (- € 400 miljoen).
In België groeide Jumbo met ruim 22% naar een omzet van € 397 miljoen en Jumbo België heeft daarmee, een jaar eerder dan verwacht, een bescheiden winst behaald. Het totale bedrijfsresultaat (EBIT) van Koninklijke Jumbo Food Groep is uitgekomen op € 113 miljoen (+ 16% t.o.v. 2023) en de nettowinst op € 28 miljoen (+ 29% t.o.v. 2023). Geschoond voor eenmalige lasten in verband met de herinrichting van de kantoororganisatie en de verzelfstandiging van La Place komen bedrijfsresultaat en nettowinst uit op respectievelijk € 150 miljoen (+ 53%) en € 55 miljoen (+ 155%). De opgaande lijn in omzet en resultaten, die zich vooral in de belangrijke decembermaand van 2024 aftekende, heeft zich doorgezet in de eerste maanden van 2025.
Solide basis
Ook 2024 was nog een jaar van uitdagende marktomstandigheden met aanhoudende kostenstijgingen en druk op marges. Desondanks is Jumbo tevreden over het resultaat, zoals CEO Ton van Veen al aangaf tijdens de presentatie van de jaarcijfers in januari van dit jaar. De afgelopen twee jaar is samen met alle collega’s en ondernemers hard gewerkt aan de koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’, waarmee Jumbo haar onderscheidende vermogen opnieuw kracht bijzet en de formule nóg relevanter maakt voor trouwe klanten en voor nieuwe klanten. Er ligt een solide basis om verder op door te bouwen. Met het aangescherpte meerjarenplan voor 2025-2027 zet Jumbo in op een hernieuwde groeifase, waarmee de supermarktorganisatie klanten terug wil winnen en behouden, nieuwe klanten aan zich wil binden en daarmee het marktaandeel weer vergroot. Kortom, van klanten weer echte fans maken. Colette Cloosterman-Van Eerd, voorzitter RvC en mede-eigenaar Jumbo: “Wij danken het directieteam en alle collega’s en ondernemers, maar ook partners van Jumbo waaronder leveranciers, voor de geweldige manier waarbij zij zich het afgelopen jaar hebben ingezet voor Jumbo.”
Duurzaamheid
Hoewel Jumbo nog niet de verplichting heeft om volgens de CSRD-richtlijnen te rapporteren, is er in het jaarverslag van 2024 uitgebreid aandacht voor de duurzaamheidsontwikkelingen. Hiermee bouwt Jumbo voort op een zorgvuldige verslaglegging van haar duurzaamheidsinspanningen. Zo geeft het verslag inzicht in de voortgang op CO2e -uitstoot (scope 1, 2, 3) waaronder de ontwikkelingen in de eiwittransitie. Verder is te lezen welke stappen Jumbo heeft gezet binnen de thema’s verpakkingsmateriaal, voedselverspilling en duurzame, eerlijke en transparante voedselketens, waar ook productinnovaties een belangrijke rol in hebben gespeeld. Jumbo licht in het verslag ook haar inspanning toe op de thema’s werkgeverschap, gezondheid en lokale betrokkenheid, zoals de initiatieven van Jumbo voor een betere buurt.
Tom Heidman benoemd tot interim CEO
Eind januari maakte Jumbo bekend dat CEO Ton van Veen heeft besloten de leiding over te dragen. Jumbo is de zoektocht gestart naar een nieuwe CEO. Dat is een zorgvuldig proces waar goed de tijd voor wordt genomen. Totdat een nieuwe CEO is aangesteld zal Tom Heidman in de functie van interim CEO de leiding van Koninklijke Jumbo Food Groep op zich nemen. Tom gaat 1 maart van start bij Jumbo. Tot aan 1 april, het moment dat Ton van Veen aftreedt, zullen Tom en Ton samen werken aan een goede overdracht. Jumbo en Tom leerden elkaar al eerder kennen. Bij zowel de overname van Super de Boer als bij de oprichting van inkooporganisatie Bijeen en daarna toen Jumbo C1000 overnam, waar Tom destijds CEO was.
Tom heeft een brede foodretailervaring waarbij hij meerdere directieposities heeft bekleed, waaronder bij Albert Heijn, Gall & Gall en Retail Network. Daarnaast is was hij commissaris bij Vion, Vermaat, Euroma en Remia. Colette Cloosterman-Van Eerd: “Wij zijn blij Tom aan het directieteam toe te voegen. Met zijn persoonlijkheid, kwaliteiten en ruime ervaring, waaronder ook kennis van de Jumbo formule, zien wij in Tom de ideale kandidaat om tijdelijk invulling te geven aan de rol van CEO. Graag gaan we samen met hem deze nieuwe fase in en bouwen we voort op de solide basis die er nu staat. Ondertussen gaat de zoektocht naar een vaste CEO door. Wij hebben er alle vertrouwen in iemand te vinden die voor een lange termijn verbonden zal zijn aan ons familiebedrijf.”
Tom Heidman: “Na vele jaren actief te zijn geweest in directieposities nam ik het besluit om mij te focussen op diverse commissarisrollen en mijn passie voor het ontwikkelen van voedingsproducten. Maar van een interim CEO-rol bij Jumbo gaat mijn retail hart sneller kloppen en maak ik graag ruimte. Ik heb al meerdere keren kennis gemaakt met dit mooie bedrijf en ik kijk ernaar uit om samen met de familie Van Eerd, het directieteam en alle andere collega’s en ondernemers voort te bouwen aan de hernieuwde groeifase vanuit de stevige basis die is gelegd.”
Bron: Jumbo
Laatste nieuws
-
21 mrt Amerikaanse FDA overweegt Nutri-Score-achtig FoP-logo
-
21 mrt Afval bestrijden met food-specifiek ERP
-
20 mrt IJsjesdivisie Unilever wordt The Magnum Ice Cream Company
-
20 mrt Biefstuk en hamburgers worden nog duurder door schaarste
-
20 mrt ACI Group breidt aanbod plantaardige eiwitten uit
-
20 mrt McCain wil voor 350 miljoen euro investeren in Franse fabrieken
-
20 mrt 4 manieren om met data waarde toe te voegen in de uitdagende Food & Beverage industrie
-
19 mrt Picnic gaat samenwerken met met Intermarché
-
19 mrt Wanneer en waarom je bedrijf Food ERP software nodig heeft
-
19 mrt Those Vegan Cowboys zet stappen in precisiefermentatie
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan