Formo ontvangt lening van 35 miljoen van Europese Investeringsbank

bron: FoodPro Network
De Europese Investeringsbank verstrekt een lening van 35 miljoen euro aan het Duitse bedrijf Formo. De lening stelt Formo in staat om de fermentatieprocessen verder te ontwikkelen en op te schalen. Formo maakt alternatieven voor zuivel- en eiproducten.
Formo is een start-up die in 2019 werd opgericht in Berlijn. Het bedrijf gebruikt twee vergelijkbare technologieën in zijn processen. De eerste is microfermentatie, waarbij natuurlijk voorkomende micro-organismen zoals Formo's Koji-paddenstoelen worden gebruikt om smaakloze eiwitten te produceren zonder het micro-organisme zelf te modificeren. Koji-eiwitten zijn geschikt om een alternatief voor van kaas te produceren zonder dierlijke producten te gebruiken.
Via precisiefermentatie is Formo er ook in geslaagd om eiwitten te produceren die biologisch identiek zijn aan eiwitten in melk. Het gaat daarbij met name om caseïne. Formo combineert traditionele fermentatie met de nieuwe synthetische biotechnologie om caseïnes efficiënt en op industriële schaal te produceren.
Formo heeft een dossier ingediend om goedkeuring te verkrijgen voor het op de markt brengen van producten in de Verenigde Staten en werkt ook aan producten voor de Europese markt. Formo heeft al een productlijn Frischhain gelanceerd, met verschillende smaken van een alternatief voor kaas. Deze producten worden sinds september 2024 via Metro- en Rewe-supermarkten in Duitsland en Oostenrijk verkocht. Het bedrijf werkt nog aan andere varianten van alternatieven voor kaas en ook aan een eivervanger voor roerei en gebakken producten.
Laatste nieuws
-
12 feb Ahold Delhaize boekt iets meer omzet
-
12 feb Heineken verkoopt meer
-
12 feb Steeds meer biologische boeren in Duitsland
-
12 feb Hoe maak je voedselveiligheid onderdeel van de hele organisatie?
-
11 feb Omzet Coca-Cola stijgt vooral door prijsverhogingen
-
11 feb Nestlé wil koffieteelt verduurzamen
-
11 feb Webinar | Cloud en AI zijn de drijvende kracht achter technologische transformatie
-
10 feb McDonald's verkoopt meer door acties
-
10 feb Whitepaper zout- en suikerreductie: 4 criteria voor succesvol reduceren
-
10 feb Het belang van traceerbaarheid in de supply chain en de technologieën die dit mogelijk maken
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan