DSM-Firmenich ziet volumes weer groeien, omzet daalt licht
bron: FoodPro Network
Voedings- en gezondheidsbedrijf DSM-Firmenich heeft de verkoopvolumes in het eerste kwartaal van het jaar weer zien groeien. De omzet daalde echter licht, mede door de aanhoudende zwakke markt voor vitamines. Het Nederlands-Zwitserse fusiebedrijf handhaafde de verwachtingen voor het hele jaar.
Topman Dimitri de Vreeze was blij met het positievere marktklimaat en de terugkeer van de volumegroei in het bedrijf. DSM-Firmenich liet in februari al weten zijn tak voor ingrediënten en vitamines voor diervoeding Animal Nutrition & Health (ANH) te gaan afsplitsen en is inmiddels begonnen met dat proces. Dat onderdeel kampt al langere tijd met zwakke prestaties als gevolg van lage prijzen voor dierlijke vitamines. Vanaf het tweede kwartaal rekent het bedrijf wel op hogere vitamineprijzen.
Met het verkopen van ANH wil DSM-Firmenich zich meer richten op de activiteiten waarbij grondstoffen voor verzorgingsproducten en voedingssupplementen worden gemaakt voor mensen. Het bedrijf levert ook geurstoffen voor de cosmetica- en parfumsector. De afsplitsing moet volgend jaar plaatsvinden. Daarbij worden alle opties bekeken, zoals een beursgang of een verkoop aan een concurrent.
De omzet van het bedrijf was in het eerste kwartaal 3,1 miljard euro. Dat is 2 procent minder dan een jaar eerder. Het bedrijf boekte een aangepaste winst voor belastingen, rentes en afschrijvingen van 463 miljoen euro, een daling van 11 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2023. De volumegroei bedroeg in het afgelopen kwartaal 3 procent. Vooral het onderdeel Parfumerie & Schoonheid liet sterke prestaties zien dankzij een goede vraagontwikkeling. Ook bij Smaak, Textuur en Gezondheid werd geprofiteerd van een aantrekkende markt.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
17 mei Haribo en Lidl bereiken akkoord
-
17 mei Crisp introduceert een blikje biodiversiteit
-
17 mei Meer zuivelverwerkers met CO2-doelen, doorberekenen kosten lastig
-
17 mei Waarom u ERP-functionaliteit voor voedselveiligheid nodig hebt
-
17 mei Whitepaper zout- en suikerreductie: 4 criteria voor succesvol reduceren
-
16 mei Asda stort zich op huizenmarkt
-
16 mei Milcobel heeft nieuwe CEO
-
16 mei eBook | Versterk je supply chain: Beheers veerkracht en flexibiliteit
-
16 mei Verpakken onder gewijzigde atmosfeer: nieuw e-book beschikbaar
-
15 mei Colruyt Group wil productdata enkel nog via GS1 platform ontvangen
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan