Franse supermarkten moeten klanten informeren over krimpflatie
bron: FoodPro Network
Vanaf 1 juli zullen supermarkten in Frankrijk hun klanten moeten wijzen op krimpflatie.
Wanneer het formaat of het gewicht van een product afneemt terwijl de prijs gelijk blijft of zelfs stijgt, zullen Franse supermarkten de details van de wijzigingen moeten communiceren bij het betreffende product gedurende twee maanden. “De aanduiding moet met name de evolutie van de prijs in verhouding tot het gewicht specificeren, zodat de consument de werkelijke prijsontwikkeling kent”, aldus minister van Economie Bruno Le Maire in een persbericht.
De verplichting gaat in vanaf 1 juli en geldt zowel voor voedings- als niet-voedingsproducten, blijkt uit een ministerieel besluit van 16 april 2024, dat binnenkort in het Staatsblad zal worden gepubliceerd.
Vorig jaar nam Carrefour al zelf het initiatief om een etiket te plakken op merkproducten wanneer er sprake is van krimpflatie, met de vermelding: “Dit product heeft zijn gewicht zien afnemen en de prijs die onze leverancier in rekening brengt zien stijgen”.
Laatste nieuws
-
03 mei Voedselprijzen voor het eerst sinds juli weer gestegen
-
03 mei Duitse bedrijven produceerden in 2023 voor 583,2 miljoen euro vleesvervangers
-
03 mei Zuivelbedrijven moet inspelen op daling van de melkaanvoer
-
03 mei Vraag en aanbod effectief afstemmen in de AGF-sector
-
03 mei Verbeterde voedingskwaliteit dankzij optimale temperatuurbeheersing
-
02 mei Unilever: import en export met Rusland gestopt
-
02 mei FrieslandCampina wil omzet in Verenigd Koninkrijk in 5 jaar verdubbelen
-
02 mei DSM-Firmenich ziet volumes weer groeien, omzet daalt licht
-
02 mei Cacaoprijs daalt in twee dagen met 27%
-
02 mei Nestlé kan via enzymatisch proces suikergehalte in reeks producten verlagen
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan