Minder winst voor Sligro, marktaandeel neemt wel toe

Sligro zag de winst in 2023 hard omlaag gaan. Het marktaandeel in Nederland en België nam wel toe, maakte het bedrijf bekend.

De nettowinst daalde, van 39 miljoen euro in 2022, tot 6 miljoen euro vorig jaar. Dat kwam volgens Sligro door eenmalige lasten. De operationele winst steeg wel, van 126 miljoen euro tot 137 miljoen euro. De omzet groeide met ruim 15% tot 2,9 miljard euro.

"De markt is volop in beweging en onze klanten zijn in toenemende mate kritisch op prijs. Dat is niet verwonderlijk, aangezien zij op nagenoeg alle elementen van hun bedrijfsmodel worden geconfronteerd met stijgende kosten door de hoge inflatie", aldus Sligro-topman Koen Slippens in een toelichting. Sligro heeft al langere tijd last van consumenten die het voorzichtiger aandoen met hun uitgaven aan uitjes in de horeca omdat alles duurder is geworden.

Sligro voorziet ook voor het grootste deel van dit jaar "uitdagende" marktomstandigheden. "Het consumentenvertrouwen is laag en de onzekerheid in het politieke domein voedt de onrust. Dat sentiment leidt gebruikelijk tot terughoudendheid in de bestedingen", aldus Slippens. Hij verwacht dat de markt dit jaar licht zal krimpen. Om de kosten te drukken worden er in de loop van het jaar 150 banen geschrapt, grotendeels via natuurlijk verloop.

 

Bron: ANP

Laatste nieuws