“Prijsverschil tussen Colruyt en Delhaize werd kleiner”

Over de afgelopen twee jaar zijn de prijzen van merkproducten in Belgische supermarkten het sterkst gestegen bij Colruyt en het minste bij Delhaize. Bij Carrefour werden de huismerken flink duurder, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking van de app PingPrice, die de prijsevolutie van vijftig bekende merken vergeleek over de afgelopen twee jaar bij de drie grootste Belgische foodretailers.

In de periode tussen januari 2022 en januari 2024 zijn de prijzen bij Colruyt gemiddeld gestegen met 30%. Bij Carrefour stegen ze met 24,7% en bij Delhaize met 22%. 

Merkproducten werden overal duurder, maar telkens net iets meer bij Colruyt. De marktleider blijft wel de goedkoopste, maar de prijsverschillen zijn iets kleiner geworden, aldus Christophe Echement, de CEO van PingPrice, tegen La DH. 

Opmerkelijk is dat de prijzen bij Delhaize in 2022 nog stegen met 22,5% terwijl ze in 2023 stabiel bleven of zelfs iets daalden. Het lijkt er dus op dat Delhaize prijsverlagingen inzet om marktaandeel terug te winnen.

Op merkniveau heeft Campina de sterkste prijsstijging, gevolgd door Vandemoortele, Materne, Hak en LU. Slechts één merk werd in de onderzochte periode goedkoper. Royco daalde bij Delhaize met 5,46%.

Ook huismerken werden duurder. Bij Carrefour werden die gemiddeld 21,3% duurder, tegenover 17,98% bij Colruyt en 13,57% bij Delhaize. 

De categorieën frituurolie, diepvries, bloem, zuivel en pasta kenden de sterkste prijsverhogingen. Voor olie en zuivel was er in 2023 wel een lichte daling, maar die blijft volgens Echement erg beperkt vergeleken met de enorme stijgingen van de afgelopen twee jaar. De onderzoeker plaatst ook een kanttekening bij de recente prijsconflicten in de sector. Retailers profileren zich met het boycotten van producten als verdedigers van lage prijzen maar verdedigen vooral hun eigen marges, aldus Echement.

Meer over


Laatste nieuws