Colruyt wint marktaandeel maar ziet toenemende promotiedruk

Colruyt heeft flink meer omzet en winst geboekt dankzij prijsstijgingen, marktaandeelwinst en een focus op kostenbeheersing. Wel ziet Colruyt de prijs- en promotiedruk op de Belgische markt weer toenemen.  

De omzet steeg met 16% tot bijna 5,5 miljard euro, de bedrijfswinst steeg van 108 naar 246 miljoen euro, de marge steeg van 2,3 naar 4,5%. Dat is deels te danken aan terugkerende en nieuwe klanten in de winkels. Het marktaandeel van de supermarkten van de Colruyt Group (Colruyt, Okay en Spar) steeg van 30,9% naar 32,1%. Daarnaast kon Colruyt de stijging van de operationele kosten beperken door een verhoogde focus op processen, kostenbeheersing en efficiëntie.

Colruyt kon afgelopen halfjaar de verkoopprijzen verhogen, omdat concurrenten dat ook deden. Nu ondervindt Colruyt naar eigen zeggen wel weer een stijgende prijs- en promodruk op de Belgische markt. De concurrentie neemt opnieuw toe. Dat verklaart wellicht waarom Colruyt het hard speelt in de onderhandelingen met leveranciers: momenteel ontbreken producten van Unilever en Mars in de winkels, nadat een conflict over de prijzen met AB InBev uiteindelijk tot een akkoord leidde.

Meer over


Laatste nieuws