Onlinesupermarkt Crisp trekt 35 miljoen euro extra kapitaal aan
bron: FoodPro Network
Met een nieuwe kapitaalinjectie van 35 miljoen euro heeft online supermarkt Crisp de benodigde middelen om verder te bouwen aan de missie om beter eten mogelijk te maken voor meer mensen. Ondanks een online boodschappensector die momenteel amper groeit, weet Crisp een omzetgroei van 30% te realiseren met sterk verbeterde marges. De boodschappen-app is in 2018 opgericht, was in 2020 op niveau van orders al winstgevend en verwacht in thuismarkt Nederland voor de zomer break-even te zijn. Om de impact verder te vergroten is de eigen operatie vanaf eind dit jaar CO2-neutraal en heeft Crisp afgelopen maand de aanvraag voor het B Corp duurzaamheidslabel ingediend. Crisp wordt in deze nieuwe ronde gesteund door zowel bestaande als nieuwe investeerders, waaronder Nederlandse topondernemers en
familiefondsen.
Tom Peeters, mede-oprichter en CEO bij Crisp. “We zijn trots op deze ronde, ook al kostte het meer moeite in het huidige klimaat. Investeerders hebben echter kunnen zien dat we met Crisp duidelijk koers houden met een gezond product én duurzaam model, in een onstuimige economie. Dat geeft vertrouwen.”
Aanvraag voor eerste B Corp supermarkt
Crisp gebruikt de investering om meer mensen deel te laten nemen aan een duurzamer voedselsysteem. Een systeem dat bestaat uit lokale en seizoensgebonden boodschappen, met een korte keten van boer tot bord. Om de positieve impact verder te vergroten zal de boodschappen-app dit jaar afsluiten met een CO2-neutrale operatie en diende vorige maand
de aanvraag voor het B Corp label in. “Met Crisp nemen we onze verantwoordelijkheid als supermarkt. B Corp, het onafhankelijke label dat op strenge duurzaamheidscriteria toetst, helpt ons met het verder vergroenen van onze operatie.”
Groeiend bewustzijn voor smaakvol en betaalbaar eten
Ondanks de huidige economische situatie ziet Crisp een groeiend consumentenbewustzijn voor smaakvol eten terug. De blijvende relevantie van verantwoord en betaalbaar eten resulteerde de afgelopen 12 maanden in 30% groei. En die klanten vullen gemiddeld genomen grote boodschappenmandjes van 85 euro en vertonen een hoge klantloyaliteit; 90% van de bestellingen zijn herhaalaankopen. “Het is gelukt onze marge te verbeteren door een focus op continue kostenrationalisatie en meer efficiëntie in onze supply chain. Dat was ook nodig, gezien de hoge inflatie van vorig jaar. Daar zijn wij niet immuun voor,” vervolgt Peeters
Over de ambities voor de toekomst zegt Peeters: “We focussen ons nu eerst op onze huidige markten, het realiseren van onze duurzaamheidsambities en ons bedrijfsresultaat. Onze eigen technologie faciliteert dat we zowel ingrediënten als maaltijden en maaltijdboxen aan kunnen bieden, vanuit één efficiënt technologisch platform. Ik verwacht dat Nederland voor de zomer winstgevend zal zijn. België volgt het jaar daarna, gezien we daar pas een jaar operationeel zijn.”
Laatste nieuws
-
03 okt Plantaardige microgels voor sappigere vleesvervangers
-
03 okt 5 strategieën om voedselverspilling te verminderen met een voedingmiddelen specifieke ERP-oplossing
-
02 okt PepsiCo neemt Siete Foods over
-
02 okt Coca-Cola Europacific Partners wil enkele Duitse vestigingen sluiten
-
02 okt Supermarkten in Frankrijk duurder dan in België
-
02 okt Beter houdbaarheidsbeheer in de sector van verse kant-en-klaar maaltijden
-
01 okt Peeters-Govers verkoopt groothandelstak aan Colruyt Group
-
01 okt Belgische chocolademaker Gudrun wordt onderdeel van het Spaanse Natra
-
01 okt Those Vegan Cowboys zet stappen in precisiefermentatie
-
01 okt De voortgang en bloei van Fruitful-Berries: Voor, tijdens en na de ERP implementatie
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan