Unilever verkoopt minder, maar omzet stijgt door prijsverhogingen

LONDEN - Unilever verkocht in het afgelopen kwartaal minder producten, maar draaide door prijsverhogingen wel meer omzet. De producent van merken zoals Magnum, Dove en Calvé behaalde een kwartaalomzet van 15,2 miljard euro.

De omzet was 5,2% hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat terwijl Unilever 0,6% minder producten verkocht. Het is al het vijfde opeenvolgende kwartaal waarin Unilever minder verkocht.

Unilever wist vooral minder ijs (onder andere Magnum, Ola en Ben & Jerry's) en andere voedingsmiddelen te verkopen. Dit kwam onder meer doordat consumenten Unilever-merken inruilden voor andere merken en door een teleurstellend ijsseizoen in Europa. Unilever verkocht wel meer verzorgingsproducten dan vorig jaar.

Uit de cijfers blijkt dat het sinds 2021 Britse bedrijf de prijzen in het afgelopen jaar met 5,8% verhoogde. De reden hiervoor was de toename van de kosten voor onder meer transport.

Volgens Unilever nemen de prijsstijgingen wel geleidelijk af. In het tweede kwartaal stegen ze nog met 9,4% en in de kwartalen daarvoor met respectievelijk 10,7 en 13,3% ten opzichte van een jaar eerder.

Unilever wil zich in de komende periode sterker gaan focussen op de dertig belangrijkste merken van het bedrijf. Dat zei de in juli aangetreden Nederlandse topman Hein Schumacher donderdag bij de presentatie van de cijfers. Hieronder vallen onder meer Axe, Ben & Jerry's, Calvé, Cif, Cornetto, Dove, Hellmann's, Knorr, Ola, Omo, Rexona en Vaseline.

In andere bedrijfsonderdelen wordt minder geïnvesteerd of ze worden mogelijk verkocht. Ook wil Unilever zich minder vaak op het overnamepad begeven.





Laatste nieuws