Amerikanen laten vleesvervangers liggen

SAN ANTONIO - Amerikanen laten vleesvervangers liggen omdat ze niet lekker en te duur zijn. In 2022 daalde de verkoop van vleesvervangers in de VS flink. Dat blijkt uit onderzoek van 210 Analytics. 

Ongeveer de helft van de Amerikanen die de afgelopen jaren hun eerste vleesvervanger kochten, kochten geen enkel product meer in de categorie. De dalende verkoop van vleesvervangers in de Verenigde Staten volgt op een fase van stevige groei. In de eerste twee kwartalen van 2020 groeide de verkoop van vleesvervangers met meer dan 100% ten opzichte van het jaar ervoor. 

In 2021 begon de groei van de verkoop van vleesvervangers af te vlakken. In het eerste kwartaal groeide de verkoop van vleesvervangers nog met 15% ten opzichte van het jaar ervoor. In het tweede kwartaal was de groei gedaald tot 1%. In het derde kwartaal was er voor het eerst sprake van een kleine krimp. Vanaf het tweede kwartaal van 2022 kromp de verkoop van vleesvervangers steeds met meer dan 15% en in het vierde kwartaal lag de verkoop 18% lager dan in de dezelfde periode in 2021.

Ongeveer de helft van de consumenten haakt na de aankoop van vleesvervangers af. Volgens data van IRI blijkt dat het aantal Amerikanen dat vleesvervangers koopt in 2022 met 22,6% daalde ten opzichte van het jaar ervoor.

Het volume dat de gemiddelde koper van vleesvervangers aanschafte steeg wel met ongeveer 4,4%. 





Laatste nieuws