Unilever bevriest uitbetalingen aan Ben & Jerry's

bron: FoodPro Network Belgium
LONDEN - Het bestuur van ijsfabrikant Ben & Jerry's zegt geen salaris meer betaald te krijgen van Unilever. Dat zou Unilever hebben gedaan naar aanleiding van de rechtszaak die Ben & Jerry's tegen Unilever heeft aangespannen. Het zou een poging zijn om het bestuur onder druk te zetten in de aanloop naar een bemiddelingspoging, die vorige week op niets uitliep.
Het bestuur van Ben & Jerry's en moederbedrijf Unilever zijn met elkaar in conflict over de verkoop van de activiteiten van Ben & Jerry's in Israël. Unilever deed die activiteiten van de hand aan American Quality Products van zakenman Avi Zinger, het bedrijf dat eerder de ijsjes in licentie maakte. Zinger weigerde de licentie eerder te verlengen omdat Ben & Jerry's niet meer wilde dat zijn ijs op de bezette Westelijke Jordaanoever zou worden verkocht.
Ben & Jerry's kon die beslissing nemen omdat het, hoewel eigendom van Unilever, een vergaande autonomie heeft met betrekking tot zijn sociale missie. Dat sociaal activisme is een belangrijk onderdeel van het merk Ben & Jerry's.
De beslissing van Ben & Jerry's leverde Unilever hoofdbrekens op. Verschillende Amerikaanse pensioenfondsen van ambtenaren verkochten hun investeringen in het bedrijf omdat hun staten wetten hebben tegen het steunen van bedrijven die Israël boycotten. In Israël was er ook veel kritiek op het concern.
Met de verkoop van de activiteiten dacht Unilever daar vanaf te zijn. Zingers bedrijf zou het ijs van Ben & Jerry's weer overal in Israël gaan verkopen, maar dan zonder de Engelse bedrijfsnaam. De naam van het bedrijf zou alleen in het Hebreeuws en Arabisch op de verpakking staan.
Het bestuur van Ben & Jerry's was verontwaardigd over die overeenkomst en stapte naar de rechter omdat de verkoop in strijd zou zijn met de kernwaarden van het ijsmerk. Unilever, dat 22 jaar geleden Ben & Jerry's overnam, zegt volledig in zijn recht te staan omdat het de financiële en operationele beslissingen mag nemen over het merk.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
12 feb Ahold Delhaize boekt iets meer omzet
-
12 feb Heineken verkoopt meer
-
12 feb Steeds meer biologische boeren in Duitsland
-
12 feb Hoe maak je voedselveiligheid onderdeel van de hele organisatie?
-
11 feb Omzet Coca-Cola stijgt vooral door prijsverhogingen
-
11 feb Nestlé wil koffieteelt verduurzamen
-
11 feb Webinar | Cloud en AI zijn de drijvende kracht achter technologische transformatie
-
10 feb McDonald's verkoopt meer door acties
-
10 feb Whitepaper zout- en suikerreductie: 4 criteria voor succesvol reduceren
-
10 feb Het belang van traceerbaarheid in de supply chain en de technologieën die dit mogelijk maken
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan