Online omzet groeit veel harder dan verwacht

UTRECHT – De online omzet van voedingsmiddelen groeit veel harder dan gedacht. Al bijna 5 procent van de supermarktomzet wordt online gekocht, aldus consumentenonderzoek van de branchegroep Food Retail van Deloitte, waarvan morgen officieel de resultaten bekend gemaakt worden tijdens een event van Deloitte in Utrecht.

Volgens Deloitte ligt de onlinefoodomzet op dit moment op 4,8 procent van de totale supermarktomzet. Vorig jaar was dit nog maar 3,2 procent en 2,1 procent twee jaar geleden. De belangrijkste oorzaak is dat steeds meer mensen online boodschappen gaan doen bij hun supermarkt. Twee jaar geleden lag dit nog op 6 procent, inmiddels is dit gegroeid naar 12 procent.

Met name Jumbo en Albert Heijn zijn erg actief online. Inmiddels beschikken al ruim 250 Jumbo-winkels over een afhaalpunt. Bijna alle supermarktketens zijn inmiddels bezig met het uitrollen van hun online strategie. Circa 70 procent van de online bestellingen wordt thuisbezorgd.

Een interessante ontwikkeling die Deloitte ziet is dat ongeveer 15 procent van de onlinekopers ook wel eens 'hopt' van de ene naar de andere supermarkt voor hun online bestelling.





Laatste nieuws