Aangepaste openingstijden en verkooplimieten in Britse supermarkten

LONDEN - Ook Britse supermarktketens hebben de afgelopen weken de gevolgen ondervonden van de coronacrisis. Hamstergedrag heeft geleid tot tekorten in supermarkten van onder meer conserven in blik, pasta, rijst en boter en soms ook vers vlees en groente en fruit. De Britse overheid schat in dat huishoudens voor 1 miljard pond extra hebben ingeslagen.

Bij de online retailers is er sprake van overbelasting en geheel volgeboekte bezorgslots. Om ervoor te zorgen dat de vakken gevuld blijven en iedereen, inclusief ouderen, kwetsbaren en zorgmedewerkers, hun boodschappen kunnen blijven doen, hebben de supermarktketens een reeks maatregelen getroffen. Ook de overheid heeft actie ondernomen door onder meer onderdelen van de mededingingsregelgeving tijdelijk te versoepelen.

Aangepaste openingstijden 

Meerdere supermarktketens hebben hun openingstijden aangepast zodat er meer tijd is om te bevoorraden, winkels beter schoon kunnen worden gehouden en het personeel de kans krijgt om uit te rusten. Zo heeft Asda bijvoorbeeld besloten om winkels die normaal gesproken 24 uur per dag open zijn te sluiten tussen middernacht en 6.00 uur en sluit Tesco alle winkels om 22.00 uur. Ook prijsvechters Aldi en Lidl passen hun openingstijden aan. Aldi-winkels gaan doordeweeks twee uur eerder dicht en Lidl heeft winkels de flexibiliteit gegeven om openingstijden aan te passen wanneer ze dat zelf nodig achten.

Daarnaast zijn er speciale winkeltijden aangemerkt voor ouderen, kwetsbaren en mensen die werken in de gezondheidszorg of hulpverlening. Sainsbury’s opent elk eerste uur alleen voor ouderen en personen die kwetsbaar zijn voor het coronavirus en geeft hen ook prioriteit bij bezorging van online bestellingen. Tesco geeft ouderen en kwetsbaren prioriteit tussen 9.00 uur en 10.00 uur ’s ochtends. Ook Iceland, Marks & Spencer, Co-op en Waitrose hebben speciale tijden ingesteld. Waitrose gaat bovendien essentiële producten achterhouden voor NHS-medewerkers en deze personen voorrang geven bij de kassa op vertoon van een NHS-pas.

Verkooplimieten per klant

Vanwege de extra druk die het hamstergedrag met zich meebrengt nemen supermarkten maatregelen om met de overweldigende vraag om te kunnen gaan. De traditionele grote vier Tesco, Sainsbury’s, Morrisons en Asda hanteren voor levensmiddelen een maximum van drie, twee of één stuks per product per klant. Klanten worden aangemoedigd om enkel te kopen wat ze nodig hebben voor hun eigen huishouden, zodat anderen niet met lege handen komen te staan. Enkele supermarkten krimpen ook hun assortiment in om zo meer essentiële producten in de schappen te kunnen leggen. Ook is er een verlaging van het aantal aanbiedingen waar te nemen.

Meer (nieuw) personeel

Een voor de supermarkten mogelijk groter probleem dan de paniekaankopen is de (verwachte) grote uitval van personeel in verband met het coronavirus. Nu al zijn er duizenden vacatures voor vakkenvullers en bezorgers. Zo gaat Tesco 20.000 tijdelijke medewerkers werven voor ten minste de komende 12 weken en zijn Aldi, Asda en Lidl op zoek naar bij elkaar meer dan 16.000 vakkenvullers. Co-op maakt het makkelijker voor personeel uit de horeca om te solliciteren op liefst 5.000 vacatures voor winkelpersoneel.

Capaciteit online bezorgservices

Door de enorm toegenomen vraag naar online bezorgservices zien supermarkten zich genoodzaakt om ook hier extra maatregelen te treffen. Online bezorgservice Ocado heeft vanwege de enorme toename in bestellingen de app offline moeten halen en accepteert tijdelijk geen nieuwe bestellingen meer via de website. Traditionele supermarktketens zoals Sainsbury’s en Asda verhogen de capaciteit van hun online bezorgservice. Sainsbury’s verhoogt bovendien de capaciteit van de click & collect service, waarbij mensen hun boodschappen online bestellen en dan kunnen komen ophalen op de parkeerplaats van de winkel. Online klanten die ouder zijn dan 70 of die een beperking hebben krijgen bij Sainsbury’s prioriteit en Asda spoort klanten aan om minder populaire bezorgslots te kiezen.

Sluiten van servicecounters en cafés

Tesco, Asda en Sainsbury’s sluiten, om personeel anders in te kunnen zetten, de ‘counters’ voor vlees, vis en pizza en hun cafégedeelten. Dit levert bovendien extra ruimte op in hun magazijnen voor essentiële producten. Ook Waitrose heeft aangegeven dat hun cafés, zelfbedienings-koffiemachines, wijnbarretjes, kookscholen en wijnproeverijdiensten zullen sluiten.

Vervroegd betalen van kleine leveranciers

Morrisons, de vierde grootste supermarktketen, gaat zijn kleinere toeleveranciers, waaronder 1.750 boeren, vervroegd betalen. In navolging van Morrisons heeft ook Tesco toegezegd dat kleinere leveranciers sneller betaald zullen worden.

Grotere focus op hygiëne

Winkels worden vaker schoongemaakt, vooral delen van de winkel met een hoog bezoekersvolume en apparatuur zoals kassa’s, winkelwagens, winkelmandjes en kratten. Ook worden klanten gemaand voldoende afstand van elkaar te houden en om waar mogelijk te betalen met pinpas of credit card. Morrisons en Aldi hebben aangekondigd dat ze plexiglasschermen gaan plaatsen bij hun kassa’s ter bescherming van personeel.

 

Bron: Agrobericht buitenland, Ministerie van LNV





Laatste nieuws