Albert Heijn voert Nutri-Score in voor alle producten

bron: FoodPro Network
Albert Heijn wil gezonder en bewust eten makkelijker en aantrekkelijker maken voor iedereen. Het omzetaandeel van gezonde producten groeit jaarlijks, maar uit onderzoek blijkt dat veel Nederlanders nog steeds te weinig groente en fruit eten. Daarom geeft Albert Heijn groente de hoofdrol en helpt klanten eenvoudiger te kiezen voor gezondere voeding in lijn met de Schijf van Vijf. Ook introduceert de supermarktketen eetwissels, de Swaps, en voert het Nutri-Score in voor alle producten in het assortiment. Daarmee neemt Albert Heijn opnieuw het voortouw in het bevorderen van een gezonde leefstijl.
Albert Heijn helpt klanten al jaren om gezonder te eten door het aanbod steeds verder te verbeteren: minder zout, suiker en verzadigd vet en het toevoegen van extra vezels in producten. Bovendien worden klanten geïnspireerd door bijvoorbeeld gezonde recepten in de Allerhande en de AH Mijn Leefstijlcoach app. De supermarktketen gaat nu een stap verder en maakt het makkelijker om maaltijden samen te stellen volgens de Schijf van Vijf, gebaseerd op de richtlijnen van het Voedingscentrum. Groente speelt hierin de hoofdrol, zowel bij het avondeten als gedurende de dag. Om klanten te inspireren introduceert Albert Heijn de ‘Groente van de Week’, met drie eenvoudige recepten om gevarieerd te koken met de groente van die week. Online zijn inmiddels meer dan 1.000 Allerhande-recepten te vinden die aansluiten bij de Schijf van Vijf, en in 40 verspakketten is 200 gram groente per persoon inmiddels de standaard. Albert Heijn streeft ernaar dat in 2030 meer dan 35% van de verkochte producten binnen de Schijf van Vijf valt.
Ook in Vlaanderen wordt gewerkt aan het stimuleren van een gezondere leefstijl. Daar is de ‘swappen’-campagne succesvol, waarbij klanten worden geholpen om gezondere keuzes te maken door een product of ingrediënt in een maaltijd te vervangen. Dit concept wordt nu ook in Nederland uitgerold. Swappen doe je bijvoorbeeld door het vervangen van reguliere spaghetti door de volkoren of de gele linzen variant of rijst gemaakt van bloemkool of broccoli. De AH Assistent, eenvoudig te vinden in de AH-app, biedt klanten ondersteuning bij vragen over gezonder eten. Uit data blijkt dat woorden als ‘gezond’ en ‘eiwitrijk’ tot de meest gezochte termen behoren in de AH-App.
Naast deze initiatieven wordt Nutri-Score beschikbaar voor alle producten die Albert Heijn verkoopt. Dit helpt klanten bij het maken van een gezondere keuze. De Nutri-Score wordt zichtbaar op de elektronische prijskaartjes in de winkel en online in de webshop en AH-app. Sinds begin 2022 is de Nutri-Score al inzichtelijk voor de ruim 6.000 eigen merkproducten van Albert Heijn. Klanten maken hierdoor betere keuzes, bijvoorbeeld door broodbeleg met een betere score te kiezen. De implementatie van Nutri-Score door Albert Heijn voor A-merkproducten gaat gefaseerd van start. De uitrol begint met zuivel, ontbijtgranen en tussendoortjes, waarna in de komende weken alle relevante A-merkproducten worden voorzien van Nutri-Score.
“Bij Albert Heijn willen we dat onze klanten zich goed voelen en volop kunnen genieten van het leven. Vers, gevarieerd, gezond en vooral lekker eten en drinken speelt daarbij een belangrijke rol. Tegelijkertijd zien we dat welvaartsziekten steeds vaker voorkomen. Als supermarkt willen we daarom gezondere keuzes makkelijker en aantrekkelijker te maken,” zegt Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn. “Uiteindelijk bereik je meer met kleine, haalbare stappen die samen een groot verschil maken – van een extra portie groente op je bord tot slimme swaps in je dagelijkse routine. Door deze gewoontes op elkaar te stapelen, wordt gezond eten niet alleen natuurlijker, maar ook bereikbaar voor iedereen.”
Vandaag presenteert Albert Heijn het duurzaamheidsverslag van 2024, waarin wordt teruggeblikt op de resultaten van het afgelopen jaar en vooruitgekeken naar de toekomst. Het verslag biedt inzicht in de stappen die zijn gezet vanuit de missie van Albert Heijn: ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ Lees het hele verslag hier.
Laatste nieuws
-
21 mrt Amerikaanse FDA overweegt Nutri-Score-achtig FoP-logo
-
21 mrt Afval bestrijden met food-specifiek ERP
-
20 mrt IJsjesdivisie Unilever wordt The Magnum Ice Cream Company
-
20 mrt Biefstuk en hamburgers worden nog duurder door schaarste
-
20 mrt ACI Group breidt aanbod plantaardige eiwitten uit
-
20 mrt McCain wil voor 350 miljoen euro investeren in Franse fabrieken
-
20 mrt 4 manieren om met data waarde toe te voegen in de uitdagende Food & Beverage industrie
-
19 mrt Picnic gaat samenwerken met met Intermarché
-
19 mrt Wanneer en waarom je bedrijf Food ERP software nodig heeft
-
19 mrt Those Vegan Cowboys zet stappen in precisiefermentatie
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan