Meer omzet Unilever

Unilever heeft voor het vierde kwartaal op rij meer producten verkocht, ondanks verdere prijsverhogingen. Vooral de cosmeticaproducten van Dove, Magnum-ijsjes en voedingssupplementen van Liquid I.V. deden het goed. Alle divisies van Unilever lieten groei zien.

Topman Hein Schumacher merkt dat het met de nieuwe, meer afgekaderde strategie van Unilever de goede kant op gaat. "We beginnen het positieve effect te zien van minder, maar wel grotere innovaties in de verschillende landen, ondersteund door grotere investeringen in onze merken", aldus de Nederlander in een toelichting op de kwartaalcijfers.

De omzet kwam van juli tot en met september 4,5 procent hoger uit dan een jaar eerder, op ruim 15 miljard euro. Het aantal verkochte producten steeg in het derde kwartaal met 3,6 procent iets minder hard, waardoor prijsverhogingen opnieuw een positieve impact hadden. De cijfers gaan om de onderliggende groei, dus exclusief wisselkoersen, overnames en desinvesteringen.

Vooral in de ontwikkelde markten verkocht Unilever meer producten, met een volumegroei van een kleine 7 procent. Producten werden hier gemiddeld nog 0,1 procent duurder. In de Verenigde Staten deden schoonheidsproducten het goed, zoals ook de huidverzorgingsmiddelen van Vaseline. In Europa verkocht Unilever vooral meer schoonmaakproducten, zoals Persil-wasmiddel.

Unilever zegt op koers te liggen om de eerder aangekondigde afsplitsing van de ijsjesdivisie eind volgend jaar rond te hebben. Zowel een aparte beursgang als een verkoop behoort tot de mogelijkheden. 

Het Britse bedrijf heeft met ook Ben & Jerry's en Cornetto naar eigen zeggen vijf van de tien grootste ijsjesmerken wereldwijd in handen. De omzet groeide het afgelopen kwartaal met 10 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2023.

De ongeveer 450 werknemers van de ijsafdeling verhuizen naar verwachting begin volgend jaar vanuit Rotterdam naar een nieuw kantoor in Amsterdam, meldde Unilever eerder.

Laatste nieuws