Starbucks heeft nog steeds last van zuinige consument
bron: FoodPro Network
Starbucks heeft opnieuw een teleurstellend kwartaal achter de rug. De koffieketen heeft last van consumenten die het zuiniger aan doen. Onder meer in de Verenigde Staten en China, de belangrijkste markten, vallen de verkopen tegen.
Winkels die al langer dan een jaar open zijn, hadden de afgelopen maanden 3 procent minder opbrengsten dan in dezelfde periode een jaar eerder. In de VS namen de transacties met 6 procent af, maar de totale verkoop werd deels gecompenseerd doordat klanten meer uitgaven per bezoek aan de koffieketen. Starbucks heeft klanten op de thuismarkt proberen te lokken met kortingen. In China daalde de verkoop met 14 procent.
Ook probeert Starbucks de service te versnellen. De inspanningen om efficiënter te werk te gaan lopen vooruit op de verwachtingen, aldus financieel topvrouw Rachel Ruggeri in een toelichting op de cijfers.
Begin deze maand meldden media dat de bekende activistische investeerder Elliott Investment Management een belang heeft genomen in de koffieketen. Die investeerder zou nu bij Starbucks aandringen op verbeteringen, na een flinke koersval van het aandeel op de beurs dit jaar en tegenvallende verkoopcijfers. Elliott zou actief druk uitoefenen op Starbucks om de beurswaarde te vergroten.
In de eerste maanden van dit jaar zag Starbucks zijn verkoop ook dalen. Het ging toen om de eerste verkoopafname voor Starbucks sinds de coronacrisis. Eerder dit jaar verlaagde de koffieketen zijn prognoses voor de rest van het boekjaar, omdat Starbucks al vreesde dat zijn cafés een aantal kwartalen ondermaats blijven presteren.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
21 jan Nieuwe CEO voor Belgisch koffiebedrijf Miko
-
21 jan Hochland start samenwerking met Those Vegan Cowboys
-
21 jan F&B Visierapport | Digitale en duurzame transformatie
-
21 jan Dit zijn de BRCGS, IFS en FSSC 22000 opleidingseisen
-
20 jan Europees huismerkoffensief Ahold Delhaize
-
20 jan Lidl promoot plantaardig dieet
-
20 jan Ook Colruyt France gaat huismerken inkopen via alliantie EMD
-
20 jan Rabobank voorziet verdere consolidatie onder aanbieders van vleesvervangers
-
20 jan 4 manieren om met data waarde toe te voegen in een uitdagende markt voor voedingsmiddelen en dranken
-
17 jan Onderzoek: Britten het meest kwijt voor boodschappen in Europa
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan