Unilever: 'Out-of-stock' jaagt 40 procent klanten weg

ROTTERDAM - Het Nee-verkopen leidt in 40 procent van de gevallen tot geen aankoop of een aankoop van het product elders. Aldus onderzoek van Unilever. Uit de cijfers van Unilever blijkt dat 9 procent van de klanten geen product koopt bij geen voorraad in het schap. Ruim 30 procent gaat het gewenste product ergens anders kopen. Gemiddeld zes procent van de producten zijn wel eens niet op voorraad.

De cijfers betekenen ook dat in 60 procent van de gevallen de omzet toch in de winktel blijft. Volgens Pieter Olierook van Unilever koopt de consument in 26 procent van de gevallen een product van een ander merk, circa 15 procent stelt de aanschaf van het product uit en 19 procent koopt een andere variant van hetzelfde merk.

Pieter Olierook presenteerde de uitkomsten van het onderzoek tijdens de kickoff van de supermarkt van het jaar-verkiezing. Olierook benadrukte tevens het belang van de vertaling van schappenplannen naar de winkelvloer. ‘Daar zitten veel en grondige analyses achter. We zien dat ze niet altijd goed zijn uitgevoerd. Dat producten ontbreken of dat het verkeerde product achter het juiste schapkaartje staat.’

Bron: Unilever





Laatste nieuws