''Promotiedruk voedingsindustrie België niet te hoog''

ANTWERPEN - De promotiedruk in de voedingsindustrie in België is niet buitensporig, aldus cijfers van Nielsen.

De promotiedruk kende in België een sterke stijging in de periode 2008-2009, kort na de financiële crisis. Merken en retailers speelden destijds in op de toegenomen prijsgevoeligheid van de consument. Maar sinds 2009 is de promotiedruk stabiel, zo rond de 22%. Ter illustratie: in het Verenigd Koninkrijk ligt de promotiedruk op 35% in Italië op 38% en in Tsjechië zelfs over 50%. In buurlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland ligt de promotiedruk wel lager.

Geobserdeerd

Nielsen concludeert dat  Belgische shoppers redelijk geobsedeerd zijn door promoties. Circa 20% past zijn winkelbezoek aan op basis van de geldende promoties. Circa 39% gaat in de winkel ook actief op zoek naar promoties.

De cijfers zijn gepubliceerd in de Shopper Trends studie van marktonderzoeksbureau Nielsen.





Laatste nieuws