De Vegetarische Slager overwoog beursgang voorafgaand aan overname door Unilever
bron: FoodPro Network Belgium
UTRECHT - Voordat Jaap Korteweg De Vegetarische Slager eind 2018 aan Unilever verkocht, speelde hij lange tijd met het idee om het bedrijf naar de beurs te brengen. Korteweg zag daarvan af toen de Amerikaanse concurrent Beyond Meat diens beursplannen ontvouwde. Dat zegt Korteweg in een interview met Business Insider.
“Dat hebben we serieus overwogen”, aldus Korteweg over zijn toenmalige beursplannen. “We zouden dan het eerste niet-vleesbedrijf in de branche zijn geweest dat naar de beurs ging. Maar goed, toen bleek Beyond Meat dat al van plan te zijn. Het eerste bedrijf worden, dat ging dus al niet meer.”
Beyond Meat ging in mei 2019 naar de beurs, maar het bedrijf schakelde al in oktober 2018 zakenbanken in ter begeleiding van zijn beursdebuut, aldus CNBC. In november, grofweg een maand voordat Unilever het bedrijf van Korteweg overnam, leverde Beyond Meat de benodigde beursdocumentatie in bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC).
Een eventuele beursgang van de Vegetarische Slager "had best een succes kunnen worden", aldus Korteweg. “Tegelijkertijd zie je bij Beyond Meat wat de gevaren ervan kunnen zijn. Ze waren in eerste instantie zwaar overgewaardeerd, volgepropt met geld en hadden enorme groeiplannen. Nu zit dat bedrijf in zwaar weer en moeten ze heel erg bezuinigen en afschalen.”
Volgens Korteweg is de omzet van De Vegetarische Slager sinds de overname door Unilever zes keer zo groot geworden. Unilever spreekt in zijn meest recente jaarverslag uit 2022 van een groei met "dubbele cijfers" voor De Vegetarische Slager.
Toch zou Unilever nog "geen cent" hebben verdiend met de Vegetarische Slager, aldus Korteweg tegen Business Insider. "Ze investeren er gigantisch veel in, weet je wel? Dat was ons nooit gelukt."
Korteweg en Koffeman werken sinds 2020 met hun nieuwe startup Those Vegan Cowboys aan een manier om 'koeloze' kaas te produceren met caseïne.
Laatste nieuws
-
23 apr PepsiCo verkoopt weer meer frisdrank en chips
-
23 apr Reorganisatie bij Milcobel: 130 banen op de tocht
-
23 apr Producten van Danone, Dr. Oetker, Jacobs Douwe Egberts en Mondelez weer verkrijgbaar bij Jumbo
-
23 apr PFAS en voeding: een informatief webinar
-
23 apr Cadbury is grootste voedingsmerk in Verenigd Koninkrijk
-
22 apr Omzet en winst van Lactalis namen toe in 2023
-
22 apr Franse supermarkten moeten klanten informeren over krimpflatie
-
22 apr Sky News: flitsbezorger Getir weg uit Nederland, VK en Duitsland
-
19 apr Hogere prijzen en volumes bij Danone
-
19 apr Cacaoprijzen breken records
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan