Just Eat Takeaway maakt winst, maar ziet bestellingen met bijna 10% dalen
bron: FoodPro Network Belgium
AMSTERDAM - Ondanks een stagnerende omzet heeft maaltijdbezorger Just Eat Takeaway 2022 kunnen afsluiten met winst. Het aantal bestellingen daalde wel met bijna 10%.
“De pandemie bleef de vergelijking op jaarbasis beïnvloeden”, aldus Just Eat Takeaway bij de bekendmaking van de jaarcijfers. De maaltijdbezorger haalt de sterke groei van de coronaperiode inderdaad niet meer. Het aantal bestellingen daalde over heel 2022 met 9%, terwijl in het vierde kwartaal zelfs 12% minder bestellingen ontvangen werden. Al moet wel aangetekend worden dat eind 2021 de horeca op veel plekken dicht moest.
Grotere en duurdere bestellingen en positieve wisselkoerseffecten compenseerden de lagere ordervolumes. De bruto-omzet bij Just Eat Takeaway bleef steken op 28,2 miljard euro, net zoals een jaar eerder.
Het bedrijf richt zich nu op winstgevendheid, mede onder druk van aandeelhouders. In de tweede helft van 2022 boekte Just Eat Takeaway een brutowinst van zo’n 150 miljoen euro. “Een wezenlijke verbetering” ten opzichte van de min 134 miljoen euro in de eerste helft van het jaar, aldus de maaltijdbezorger. Over het hele jaar verbeterde de aangepaste brutowinst (EBITDA) van 350 miljoen euro verlies in 2021 tot ongeveer 16 miljoen euro winst in 2022.
Voor 2023 rekent Just Eat Takeaway op 225 miljoen euro winst. Deze voorspelling houdt zelfs al rekening met “een onzeker macro-economisch klimaat”, loonkosteninflatie en extra investeringen in food en non-food. Groei zal pas in de tweede helft van het jaar komen, verwacht het bedrijf. Ook blijft Just Eat Takeaway op zoek naar een oplossing voor Grubhub, het Amerikaanse dochterbedrijf waarvoor een koper wordt gezocht.
Laatste nieuws
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
-
25 apr A-merken Nestlé blijven last houden van zuinige consument
-
25 apr EU verbiedt ongezonde aroma's voor rookworst en barbecuesaus
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
-
25 apr Energiebesparing bij verdampen CO2 in de voedingsindustrie?
-
24 apr PepsiCo verlaagt zoutgehalte in chips van het merk Lay's
-
24 apr Heineken zag bierverkoop eerste kwartaal aantrekken
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan