Albert Heijn Foundation bestaat 15 jaar
bron: FoodPro Network Belgium
ZAANDAM - De AH Foundation, een samenwerkingsverband tussen Albert Heijn en groente- en fruitleveranciers in Afrika en Zuid-Amerika, bestaat 15 jaar. In 15 jaar tijd werden meer dan 150 programma's gerealiseerd voor lokale medewerkers en gemeenschappen op het gebied van gezondheid, huisvesting en onderwijs. Albert Heijn en de leveranciers binnen de AH Foundation vieren het jubileum met een volgende stap in de samenwerking waarmee nóg beter aangesloten wordt bij het duurzaamheidsbeleid en de missie van Albert Heijn: ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’
Bij de oprichting van de AH Foundation in 2007 lag de focus op basisbehoeften zoals onderwijs, gezondheidszorg en huisvesting. Zo werden samen met de lokale gemeenschappen diverse projecten gerealiseerd om huishoudens te voorzien van elektra, stromend water en sanitair en werden multifunctionele ontmoetingscentra gebouwd voor kinderopvang en schoolbegeleiding. Vanuit de gedachte dat voor de lokale bevolking verdere onafhankelijkheid belangrijk is, werden projecten toegevoegd gericht op het vergroten van de kansen op de arbeidsmarkt– bijvoorbeeld het opzetten van trainings- en opleidingscentra voor persoonlijke ontwikkeling.
Nieuwe fase
Met het 15-jarig jubileum is de tijd rijp voor een nieuwe fase in de samenwerking waarin de focus ligt op twee thema's: het verder verbeteren van de leefomstandigheden van medewerkers en ontwikkelingen gericht op het milieu die tegelijkertijd een positieve invloed hebben op het dagelijks leven van medewerkers. Een voorbeeld hiervan is het ondersteunen van leveranciers bij het omzetten van organisch afval in biogas waarmee gekookt kan worden. Of het aanbieden van trainingen aan medewerkers om hun positie te verbeteren. Met deze nieuwe richting sluit de AH Foundation nog beter aan bij de missie van Albert Heijn die bijdraagt aan een gezondere, duurzamere en socialere samenleving.
Impactonderzoek
Via onafhankelijk impactonderzoek wordt de komende periode meer inzicht verkregen in de sociale- en milieueffecten van de huidige inkoop- en productieprocessen van leveranciers binnen de AH Foundation. Op basis hiervan kunnen zij nieuwe voorstellen doen voor projecten die bijdragen aan bovengenoemde thema's. Met advies van ontwikkelingsorganisatie Cordaid, die de AH Foundation - tot 2020 onder de naam van ICCO - vanaf de start begeleidt en een representatieve groep medewerkers van de leverancier, wordt bepaald welke projecten gerealiseerd worden.
Bron: Albert Heijn
Laatste nieuws
-
24 apr Heineken zag bierverkoop eerste kwartaal aantrekken
-
24 apr E.Leclerc marktleider en prijsleider in Frankrijk
-
24 apr Het belang van weegartikelen voor bedrijven in de vissector
-
23 apr PepsiCo verkoopt weer meer frisdrank en chips
-
23 apr Reorganisatie bij Milcobel: 130 banen op de tocht
-
23 apr Producten van Danone, Dr. Oetker, Jacobs Douwe Egberts en Mondelez weer verkrijgbaar bij Jumbo
-
23 apr PFAS en voeding: een informatief webinar
-
23 apr Cadbury is grootste voedingsmerk in Verenigd Koninkrijk
-
22 apr Omzet en winst van Lactalis namen toe in 2023
-
22 apr Franse supermarkten moeten klanten informeren over krimpflatie
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan