Gratis lunch Grubhub zorgt voor chaos

NEW YORK - Grubhub, vorig jaar juni overgenomen door Just Eat Takeaway en inmiddels weer in de verkoop, haalde vorige week een stunt uit in New York. Het idee was heel de stad een gratis lunch aan te bieden. Dat zorgde voor flink wat chaos.

Het plan was om 15 dollar korting te geven op iedere bestelling tussen 11 uur 's ochtends en 2 uur 's middags, aldus The Guardian. Grubhub kwam op het idee door een klantenonderzoek waaruit bleek dat 69% van de New Yorkers aangaf niet te lunchen. Omdat de maaltijdbezorger zelf op zoek is naar meer klanten en meer bestellingen leek dat een prima plan.

Maar Grubhub had buiten de hongerige New Yorker gerekend. In plaats van de verwachte verdubbeling van het aantal bestellingen per minuut werd Grubhub overstroomd met meer dan het zesvoudige (6.500 bestellingen per minuut). Ook de restaurants én de fietskoeriers kregen te maken met ongekende hoeveelheden orders. Jammer genoeg waren die lang niet allemaal op de hoogte van de campagne. 

Uiteindelijk wist Grubhub 450.000 gratis lunch bestellingen te verwerken. Sommige klanten moesten uren op hun bestelling wachten, niet alleen omdat restaurantkeukens overweldigd werden door de bestellingen en vaak onvoldoende voorraad hadden en daarom maar vroegtijdig hun deuren sloten. Maar ook omdat er niet voorzien was in extra fietskoeriers. Voor de Grubhub bezorgers in New York die wel reden, was het een topdag, met verdiensten tot in de honderden dollars.

Maar omdat de app haperde, stonden veel bezorgers ook met lege handen, voor gesloten restaurants, of zonder afleveradres. De Grubhub-app raakte zo overbelast dat er moeilijk op in te loggen viel, met als gevolg dat in andere delen van het land de app ook niet meer bereikbaar was. 

Grubhub trok zelf het boetekleed aan. Dave Tovar, senior vice president communications and government relations, doet dat in The Washington Post. "Het was niet onze bedoeling om de restaurants een dreun te verkopen en ze volledig te overspoelen op de manier zoals het gegaan is. Dus nemen we nu meteen contact met ze op, om ervoor te zorgen dat ze van ons horen, en van de gelegenheid gebruik maken om ons te verontschuldigen voor eventuele onbedoelde gevolgen."





Laatste nieuws