“Wat eten we morgen?” Fevia lanceert nieuwe duurzaamheidsroadmap van de Belgische voedingsindustrie

30-11 09:11 | bron: FoodPro Network Belgium

BRUSSEL - Gisteren lanceerde Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, een nieuwe duurzaamheidsroadmap, opgebouwd rond 4 pijlers en 15 thema’s. Vanuit de vraag “Wat eten we morgen?” wil de sector de komende jaren het voortouw nemen om met consumenten, ketenpartners en andere stakeholders samen te werken aan een duurzaam voedingssysteem. De online duurzaamheidsroadmap bevat een actieplan waarmee Belgische voedingsbedrijven en hun meer dan 95.000 food heroes de komende jaren liefst 32 concrete ambities willen waarmaken.

Belgische voedingsindustrie zit in een turbulente periode

Op de online Jaarvergadering van Fevia neemt Anthony Botelberge, CEO van Frigilunch, de fakkel als Fevia voorzitter over van Jan Vander Stichele (Lotus Bakeries). Hij doet dat op een moment dat de Belgische voedingsindustrie doorheen woelige wateren vaart.

“We zitten midden in een stormachtige periode. Onze bedrijven zagen de voorbije jaren een opeenvolging van golven op zich afkomen. Denk maar aan de Brexit, de verschillende golven in de Covidcrisis, de explosie van onze kosten, de overstromingen, het tekort aan arbeidskrachten en de miljoenen economische schade door ethyleenoxide. Maar we mogen fier zijn dat we als sector niet kopje onder zijn gegaan en dat onze bedrijven zich veerkrachtig tonen!” zegt Anthony Botelberge.

Toch waarschuwt de nieuwe Fevia voorzitter: “De vierde coronagolf dreigt het broodnodige herstel teniet te doen. Onze bedrijven moeten absoluut open kunnen blijven. Maar de explosie van onze kosten is vandaag de grote kopzorg voor veel voedingsbedrijven, vooral wanneer ze die niet kunnen doorrekenen. Wij willen als sector bijdragen aan een duurzaam voedingssysteem met kwalitatieve en innovatieve voeding en dranken. Dat kan alleen als de consument op het einde van de rit de correcte prijs betaalt, rekening houdend met de kosten en investeringen die alle spelers in de voedingsketen maken.”

Onderstaand overzicht illustreert de explosie van kosten voor voedingsbedrijven het voorbije jaar:

Samenwerken aan een duurzaam voedingssysteem

Ondanks de turbulente periode blijft de voedingsindustrie haar kompas op de toekomst richten. Tijdens de covidcrisis polste Fevia bij consumenten en de andere stakeholders naar hun verwachtingen over hoe de sector kan bijdragen aan een duurzaam voedingssysteem. Uit een unieke bevraging blijkt dat steeds meer Belgische consumenten gevoeliger worden voor duurzaamheid bij de aankoop van voeding. Samen met haar leden werkte Fevia de antwoorden van de sector uit in een nieuwe duurzaamheidsroadmap voor de Belgische voedingsindustrie, richting 2025 en verder. Die lanceert ze vandaag met een campagne rond de vraag “Wat eten we morgen?”.

“Het is een vraag die we ons allemaal dagelijks stellen, maar het is voor ons ook een vraag met veel laagjes. Hoe zorgen we voor lekkere, diverse, innovatieve, betaalbare en duurzame voeding en dranken, zowel vandaag als in de toekomst? Als voedingsindustrie erkennen we onze voortrekkersrol om samen met de andere ketenpartners en stakeholders een duurzaam voedingssysteem te creëren en met deze roadmap tonen we dat het ons menens is”, zegt Bart Buysse, CEO van Fevia.

4 pijlers en 15 thema’s met 32 concrete ambities


Ann Nachtergaele, Sustainability coordinator bij Fevia, licht de duurzaamheidsroadmap toe: “De duurzaamheidsroadmap gaat veel verder dan een eenvoudig duurzaamheidsverslag. Ze tekent een traject uit, met een stappenplan rond 4 pijlers, 15 thema’s en een actieplan om 32 concrete ambities richting 2025 en verder waar te maken. Dit wordt het kompas waarmee onze voedingsbedrijven, waaronder ook veel kmo’s, hun eigen duurzaamheidsstrategie kunnen uitwerken, in lijn met de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Vanuit Fevia staan we klaar om hun hierbij bij te staan.”

 

Bron: Fevia





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
24 jan 'Bain Capital en Carlyle hebben interesse om Friso van FrieslandCampina over te nemen'
24 jan Aldi stopt samenwerking met Deliveroo in Verenigd Koninkrijk
24 jan Markt voor vleesvervangers over 10 jaar goed voor omzet van 140 miljard euro
24 jan Ethyleenoxide, what’s next?
21 jan Wederom topjaar voor Deliveroo
21 jan Nestlé in de tegenaanval in prijzenconflict met Albert Heijn
21 jan Meer dan ooit is het van belang de juiste man of vrouw aan het roer te hebben
21 jan Correcte gewichtsbepaling dankzij scheefstandcorrectie | Easy Level kantelcompenstie: altijd het juiste gewicht
20 jan Albert Heijn waarschuwt voor tekorten door prijzenconflict met Nestlé
20 jan Unilever blijft bij bod van 50 miljard pond voor consumententak GSK
20 jan Investering van 25 miljoen voor Franse vleesvervangersproducent La Vie
20 jan Webinar: De nieuwste generatie software voor de digitalisering van jouw foodbedrijf
20 jan 8 redenen om voor Ucrete industrievloeren te kiezen (video)
19 jan Metro zoekt koper voor Belgische winkels
19 jan Fevia: 'Omikron heeft behoorlijke impact op Belgische voedingsindustrie'
19 jan De nieuwste generatie ERP software voor de digitalisering van jouw voedselbedrijf
19 jan Waar liggen de risico's binnen voedselveiligheidssystemen?
18 jan Aldi opent eerste kassaloze winkel
18 jan Is vertical farming echt het antwoord op het waarborgen van de voedselzekerheid in de wereld?
18 jan Nature’s Pride investeert in avocado inpakrobot (video)
18 jan Wegen | uitprijzen | etiketteren in de AGF sector (video)
17 jan Walmart wil eigen cryptomunt en NFT’s
17 jan Unilever heeft miljarden over voor consumententak GSK
17 jan Wat is premiumisatie en hoe vormt het de drankenindustrie?
14 jan Lege schappen bij Mere in Verenigd Koninkrijk
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?