Het recept voor de drielaagstaart die Supply Chain Planning heet

14-10 06:01 | bron: FoodPro Network Belgium

OOSTERBEEK - Een goede Supply Chain Planning wordt opgebouwd als een zorgvuldig gebakken taart. Bestaande uit drie lagen, die stuk voor stuk met aandacht en de juiste ingrediënten worden bereid. Loopt het water u al in de mond? Verwarm de oven maar voor, dan gaan we aan de slag!

Het bakken van een taart is aantrekkelijk en spannend tegelijk. Het resultaat kan mooi, verrassend aantrekkelijk en uiterst smakelijk zijn. Maar bouw je hem niet goed op, dan kan zo’n taart er een stuk minder aanlokkelijk uitzien, minder smaken en zelfs onder je handen ineenstorten. Voor Supply Chain Planning geldt precies hetzelfde. En dus is het een kwestie van een zorgvuldige opbouw, waarbij we in dit geval kiezen voor drie verschillende lagen.

De eerste laag: operationele planning

De eerste laag lukt bij de meeste bedrijven prima. Het is de dagelijkse operationele planning, de order scheduling. Een optimaal productieschema op basis van actuele orders, met minimale verstoringen. Een planning waarbij maximaal vier weken vooruit wordt gekeken en er exact inzicht is in benodigde grondstoffen, productielijnen en menselijke capaciteit. Sterker nog: in deze fase zijn de vraag en de gewenste output bekend, alle grondstofbestellingen zijn gedaan en direct op afroep beschikbaar. Medewerkers en lijnen staan klaar, op het gebied van capaciteit zal geen sprake zijn van onaangename verrassingen. Ook (ongepland) onderhoud zal geen roet in het eten gooien. Een degelijk georganiseerde daily business dus als stevige bodem voor de smakelijke taart die Supply Chain Planning heet.

De tweede laag: master planning

Een blik op de periode van twee tot dertien weken vooruit. Er wordt wat geproefd, gekneed  en gevoeld: wat wordt er in de komende periode van management, mensen en machines verwacht? Het resultaat hiervan moet een realistisch scenario op basis van betrouwbare voorspellingen zijn voor de middellange termijn. Het is de tijd van het inroosteren van medewerkers, slimme onderhoudsplanning en het bestellen van grondstoffen op weekniveau. Maar … er is nog ruimte om flexibel mee te bewegen, aan te passen en bij te sturen als de klant erom vraagt. De match tussen demand en supply moet immers soepeltjes worden gemaakt. De tweede laag van onze taart is daarom stevig, maar luchtig tegelijk. En dat vraagt om aandacht. Want té luchtig is niet lekker.

De derde laag: sales & operations planning

We overzien de periode tussen 3 en 18 maanden vooruit. Wat is de verwachte vraagontwikkeling? Welke trends spelen er in de markt? Wat betekent dit voor onze portfoliomix en processen? En past dit alles bij het halen van onze doelen en de door onszelf gestelde ambities? We zitten in een fase waarin bijvoorbeeld voldoende opslagruimte en transport worden geregeld. Maar ook de juiste planning voor het implementeren en testen van een nieuwe productielijn zorgvuldig wordt gemaakt. Er worden afwegingen gemaakt. Willen we meer marge? Kunnen we de vraag waar gewenst beïnvloeden met inspanningen en promotionele activiteiten? Of willen we juist minder vraag omdat we dan groot onderhoud kunnen inplannen? Kortom: de topping vraagt om de beste bakkers: die met ambachtschap, ervaring, inbeeldingsvermogen en creativiteit.

Brede blik

Om tot het beste bakproces te komen is een brede blik gevraagd. Want meerdere mensen willen straks van onze taart eten: klanten, aandeelhouders en niet te vergeten onze eigen organisatie. En ook maatschappelijke stakeholders bepalen mede de smaak van de taart. Al was het maar omdat die niet alleen stevig, luchtig, smakelijk en aantrekkelijk moet zijn, maar ook duurzaam en veilig gebakken moet worden. Misschien dat de eerste taart niet meteen fantastisch lukt. Maar blijf het proberen. En roep waar nodig de hulp van een meesterbakker, de expert, in. Wedden dat het dan gaat lukken?

 

Door: Bastiaan Boers, Principal Consultant bij ARV Group

Bouw je hem niet goed op? Dan kan zo’n taart er een stuk minder aanlokkelijk uitzien, minder smaken en zelfs onder je handen ineenstorten.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
20 okt Europees Parlement steunt 'Van boer tot bord'-strategie van Europese Commissie
20 okt Anthony Botelberge volgt Jan Vander Stichele op als Fevia-voorzitter
20 okt Veel voedingsbedrijven kondigen prijsverhogingen aan
20 okt Nestlé gaat voor volledig zichtbare bevoorradingsketen
20 okt Dé oplossing voor bulk in de supermarkt (video)
19 okt Supermarktfamilie Colruyt koopt Santos Bikes
19 okt Omzet Danone groeit met 3,8 procent
19 okt DSM rondt overname van First Choice Ingredients af
19 okt Verpakken onder gewijzigde atmosfeer: nieuw e-book beschikbaar
19 okt EFSA ontwikkelt tool voor vaststellen THT- of TGT-datum
18 okt Free From Functional & Health Ingredients 2021: Inzicht in de belangrijkste voedingstrends -nu én over vijf jaar
18 okt Koffie wordt duurder en minder lekker
18 okt Food Safety Culture: basis voor bestaansrecht
18 okt Kaasboerderij Kaamps: Zekerheid over temperatuur stelt productieproces veilig
15 okt Logistieke problemen Carrefour nog niet opgelost
15 okt Nature’s Pride investeert in avocado inpakrobot (video)
15 okt Wegen | uitprijzen | etiketteren in de AGF sector (video)
14 okt Redefine Meat heeft grootse internationale plannen
14 okt Mars wil in 2050 volledig klimaatneutraal zijn
14 okt Anticiperen op wettelijke consequenties Farm to Fork Strategy
14 okt Het recept voor de drielaagstaart die Supply Chain Planning heet
13 okt EU zet stap in 'worstenoorlog' met Britten
13 okt Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway blijft groeien
13 okt Nestlé test blockchaintechnologie in Nieuw-Zeeland en Latijns-Amerika
13 okt Whitepaper zout- en suikerreductie: 4 criteria voor succesvol reduceren
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?