Kraft Heinz waarschuwt voor hogere voedselprijzen
bron: FoodPro Network Belgium
CHICAGO - Miguel Patricio, topman van voedselgigant Kraft Heinz, waarschuwt voor stijgende voedselprijzen wereldwijd.
In een gesprek met de BBC zegt de Kraft Heinz topman dat het Amerikaanse bedrijf de prijzen in verschillende landen verhoogt. Meer dan de helft van de Kraft Heinz-producten zijn op de thuismarkt al duurder geworden, en hetzelfde staat op andere plekken in de wereld te gebeuren. "We verhogen de prijzen, waar nodig, over de hele wereld".
Volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN hebben de prijzen van ingrediënten zoals granen en oliën hun hoogste prijs in 10 jaar bereikt. Tijdens de coronapandemie is in veel landen de productie van grondstoffen gedaald. Maatregelen om het coronavirus onder controle te krijgen, maar ook ziekte, beperkten de productie en levering van grondstoffen.
Nu de economieën weer op gang zijn gekomen, heeft het aanbod van deze producten de terugkerende vraag niet kunnen bijhouden, wat zorgt voor hogere prijzen. Bovendien zijn ook de lonen, door de krapte op de arbeidsmarkt, en de energieprijzen gestegen.
“De consument zal moeten wennen aan hogere voedselprijzen, aangezien de wereldbevolking toeneemt, terwijl de hoeveelheid land waarop voedsel kan worden verbouwd, beperkt is," aldus Patricio.
Toch moeten niet alle kostenstijgingen aan de consument worden doorgerekend, aldus de Kraft Heinz topman. "Ik denk dat het aan ons, aan de industrie en aan de andere bedrijven is om te proberen deze prijsstijgingen tot een minimum te beperken." In dat opzicht verwacht hij op wat langere termijn ook veel van de technologische vooruitgang, waardoor de productiviteit in de voedselproductie nog kan verbeteren.
Eerder kondigde ook Coca-Cola en PepsiCo prijsstijgingen aan.
Laatste nieuws
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
-
25 apr A-merken Nestlé blijven last houden van zuinige consument
-
25 apr EU verbiedt ongezonde aroma's voor rookworst en barbecuesaus
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
-
25 apr Energiebesparing bij verdampen CO2 in de voedingsindustrie?
-
24 apr PepsiCo verlaagt zoutgehalte in chips van het merk Lay's
-
24 apr Heineken zag bierverkoop eerste kwartaal aantrekken
-
24 apr E.Leclerc marktleider en prijsleider in Frankrijk
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan