Belgen kochten meer voeding en alcohol

15-09 11:05 | bron: FoodPro Network Belgium

ANTWERPEN - De coronapandemie veroorzaakte ingrijpende veranderingen in de consumentenuitgaven van Belgen. Vorig jaar besteedden Belgische consumenten flink meer geld aan voeding en alcohol.

Dat het bestedingspatroon van consumenten als gevolg van de coronamaatregelen drastisch gewijzigd was komt niet als een verrassing, maar nu zijn ook de daadwerkelijke cijfers bekend van het Belgische statistiekbureau Statbel. De cijfers verschenen als eerste in het boek ‘Investeren in de eerste helft van je leven’ van VRT-journalist Michaël Van Droogenbroek en Knack-journalist Ewald Pironet, aldus de VRT.

Voeding

Vorig jaar gaf een gemiddeld Belgisch gezin 35.209 euro uit. Dat is circa 500 euro minder dan twee jaar eerder. De uitgaven voor voeding en niet-alcoholische dranken stegen met 12% ten opzichte van 2018.

Belgen gaven meer geld uit aan brood en graanproducten (+6%), vlees (+12%) fruit (+10%), melk (+10%), vis en schaaldieren (+15%), koffie (+23%) en groenten (+26%). Een gevolg van de sluiting van de horeca. Mensen kookten vaker zelf en de bestedingen aan afhaalmaaltijden verdrievoudigden.

Alcohol

Daarnaast gingen ook de uitgaven aan alcohol flink omhoog. Belgen kochten voor 10% meer alcoholische dranken, circa 600 euro per gezin. De grootste stijgers waren de softdrinks met alcohol, waarvan de verkoop verdrievoudigde. Ook waren er flinke stijgingen voor wijn (+7%), bier (+14%) en sterkedrank (+18%).

 

Bron: VRT





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
20 okt Europees Parlement steunt 'Van boer tot bord'-strategie van Europese Commissie
20 okt Anthony Botelberge volgt Jan Vander Stichele op als Fevia-voorzitter
20 okt Veel voedingsbedrijven kondigen prijsverhogingen aan
20 okt Nestlé gaat voor volledig zichtbare bevoorradingsketen
20 okt Dé oplossing voor bulk in de supermarkt (video)
19 okt Supermarktfamilie Colruyt koopt Santos Bikes
19 okt Omzet Danone groeit met 3,8 procent
19 okt DSM rondt overname van First Choice Ingredients af
19 okt Verpakken onder gewijzigde atmosfeer: nieuw e-book beschikbaar
19 okt EFSA ontwikkelt tool voor vaststellen THT- of TGT-datum
18 okt Free From Functional & Health Ingredients 2021: Inzicht in de belangrijkste voedingstrends -nu én over vijf jaar
18 okt Koffie wordt duurder en minder lekker
18 okt Food Safety Culture: basis voor bestaansrecht
18 okt Kaasboerderij Kaamps: Zekerheid over temperatuur stelt productieproces veilig
15 okt Logistieke problemen Carrefour nog niet opgelost
15 okt Nature’s Pride investeert in avocado inpakrobot (video)
15 okt Wegen | uitprijzen | etiketteren in de AGF sector (video)
14 okt Redefine Meat heeft grootse internationale plannen
14 okt Mars wil in 2050 volledig klimaatneutraal zijn
14 okt Anticiperen op wettelijke consequenties Farm to Fork Strategy
14 okt Het recept voor de drielaagstaart die Supply Chain Planning heet
13 okt EU zet stap in 'worstenoorlog' met Britten
13 okt Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway blijft groeien
13 okt Nestlé test blockchaintechnologie in Nieuw-Zeeland en Latijns-Amerika
13 okt Whitepaper zout- en suikerreductie: 4 criteria voor succesvol reduceren
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?