Belgen kochten meer voeding en alcohol

ANTWERPEN - De coronapandemie veroorzaakte ingrijpende veranderingen in de consumentenuitgaven van Belgen. Vorig jaar besteedden Belgische consumenten flink meer geld aan voeding en alcohol.

Dat het bestedingspatroon van consumenten als gevolg van de coronamaatregelen drastisch gewijzigd was komt niet als een verrassing, maar nu zijn ook de daadwerkelijke cijfers bekend van het Belgische statistiekbureau Statbel. De cijfers verschenen als eerste in het boek ‘Investeren in de eerste helft van je leven’ van VRT-journalist Michaël Van Droogenbroek en Knack-journalist Ewald Pironet, aldus de VRT.

Voeding

Vorig jaar gaf een gemiddeld Belgisch gezin 35.209 euro uit. Dat is circa 500 euro minder dan twee jaar eerder. De uitgaven voor voeding en niet-alcoholische dranken stegen met 12% ten opzichte van 2018.

Belgen gaven meer geld uit aan brood en graanproducten (+6%), vlees (+12%) fruit (+10%), melk (+10%), vis en schaaldieren (+15%), koffie (+23%) en groenten (+26%). Een gevolg van de sluiting van de horeca. Mensen kookten vaker zelf en de bestedingen aan afhaalmaaltijden verdrievoudigden.

Alcohol

Daarnaast gingen ook de uitgaven aan alcohol flink omhoog. Belgen kochten voor 10% meer alcoholische dranken, circa 600 euro per gezin. De grootste stijgers waren de softdrinks met alcohol, waarvan de verkoop verdrievoudigde. Ook waren er flinke stijgingen voor wijn (+7%), bier (+14%) en sterkedrank (+18%).

 

Bron: VRT





Laatste nieuws