Plantaardige markt wint terrein in China
bron: FoodPro Network Belgium
BEIJING - Plantaardige eiwitten zijn wereldwijd in opkomst. Al is het ene land er verder mee dan het andere. In ons eigen land liggen de schappen bijvoorbeeld al jaren vol met plantaardige alternatieven, zoals vlees- en zuivelvervangers. Ook plantaardige vis is steeds meer in trek. In China zijn ze nog lang niet zo ver, al is de markt daar wel (sterk) groeiende.
Dierlijke eiwitten worden in China van oudsher als zeer belangrijk beschouwd. Producten met plantaardige eiwitten kregen aanvankelijk maar moeilijk een voet tussen de deur. Daar lijkt nu toch verandering in te komen, aldus een rapport van The NPD Group. Volgens het onderzoeksbureau worden plantaardige eiwitten steeds meer geaccepteerd, omdat Chinese consumenten actief op zoek zijn naar een eiwitrijk voedingspatroon. Het gaat om een acceptatiegraad van 90%.
Groeiend aandeel
"Het lijdt daarom geen twijfel dat Chinese consumenten plantaardige eiwitten steeds vaker zien als gezondere alternatieven voor traditionele dierlijke eiwitten", aldus Gimantha Jayasinghe, senior vicepresident van APAC Foodservice bij The NPD Group, in het onderzoek. "Maar tegelijkertijd hebben plantaardige eiwitten nog een lange weg te gaan ten opzichte van 'gewoon' vlees."
Uit het rapport blijkt ook dat plantaardige eiwitten nog maar een klein aandeel hebben in de gehele eiwitmarkt. Positief is overigens wel dat de retentiegraad toegenomen is van 53% in oktober 2020 naar 68% in januari 2021. Steeds meer Chinezen kiezen een tweede keer dus ook voor de plantaardige variant.
Dat de Chinezen over het algemeen steeds nieuwsgieriger worden naar het consumeren van plantaardige eiwitten, komt onder meer door de invloed van social media. Circa 48% van de ondervraagde Chinezen geeft aan via social media informatie te hebben gekregen over de voedingswaarden van plantaardige producten. Daarnaast geeft 41% van de Chinezen aan dat advertenties die gericht zijn op gezondheid en welzijn ook een grote rol speelden.
Laatste nieuws
-
25 apr A-merken Nestlé blijven last houden van zuinige consument
-
25 apr EU verbiedt ongezonde aroma's voor rookworst en barbecuesaus
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
-
25 apr Energiebesparing bij verdampen CO2 in de voedingsindustrie?
-
24 apr PepsiCo verlaagt zoutgehalte in chips van het merk Lay's
-
24 apr Heineken zag bierverkoop eerste kwartaal aantrekken
-
24 apr E.Leclerc marktleider en prijsleider in Frankrijk
-
24 apr Het belang van weegartikelen voor bedrijven in de vissector
-
23 apr PepsiCo verkoopt weer meer frisdrank en chips
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan