Meer dan ooit is het van belang de juiste man of vrouw aan het roer te hebben

De uitdagingen zijn groot binnen AgriFood en FMCG: globale voedselschaarste, druk op de productiviteit, vraag naar gezondere alternatieven, nood aan verduurzaming en samenwerking over alle schakels van de voedselketen. Dat vraagt om de beste professionals, maar die talenten zijn schaars. Hoe vind je die vandaag?

Gespecialiseerd

Vaak gaan bedrijven zelf op zoek naar dé geschikte kandidaat of ze nemen een algemeen selectiebureau onder de arm.  Die handelswijze kent zijn beperkingen. Het juiste toptalent vinden en aanwerven is specialistenwerk. Het vraagt om een doorgedreven begrip van de uitdagingen in de sector en van de specifieke doelstellingen en cultuur van de organisatie.  High Touch, Executive Search – from field to fork, is zo’n gespecialiseerd bureau.

Inspelen op veranderingen

Eric Derie, senior partner bij High Touch, weet er alles van: “In de VUCA (*) wereld van vandaag moeten de actoren in de voedingsindustrie en Retail zich continu blijven heruitvinden.  Thema’s als duurzaamheid, voedselveiligheid, circulaire economie, procesoptimalisatie en digitalisatie hebben vandaag andere implicaties en vereisen andere invullingen dan pakweg vijf jaar geleden.  De uitdaging bestaat erin om in deze context de juiste expertise en vaardigheden in stelling te brengen. Op het einde van de rit zijn het toch de mensen die het verschil zullen maken.”

(*) Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous.

Verkoopkanalen veranderen

Volgens collega senior partner Johan Van de Slycke, is een ander ingrijpend fenomeen het ‘blurren’ van marketing-, sales- en delivery-channels, en dit in een versneld tempo. Johan: “Hierbij manifesteren oorspronkelijke communicatiekanalen zich nu ook als directe verkoopkanalen. Anderzijds gaat de klassieke retail en foodservice zich online heruitvinden en ontwikkelt het aangepaste afhaal- of leveringskanalen. Omgekeerd zien we pure online-spelers die de waarde van de fysieke shop erkennen voor het leveren van een kwalitatieve consumentenbeleving. Dit alles vertaalt zich fundamentele veranderingen voor de onderliggende logistieke stromen. Al deze data-gedreven veranderingen zorgen binnen de onderneming voor een sterke veranderingsdynamiek, waarbij de juiste man/vrouw aan het roer hebben het verschil kan maken om adequaat op deze trends te kunnen inzetten.”

Kennis van zaken

Johan en Eric zijn de Belgische partners bij High Touch, het selectiebureau voor toptalent in de agri, food en FMCG. Het kantoor is actief in 12 landen, verdeeld over Europa, Engeland, China en Argentinië. Op stapel staan verdere uitbreiding van partnerships in Azië en Noord-Amerika.  De heren weten waar ze het over hebben. Ze hebben hun sporen verdiend in de consumer goods en voedingsindustrie. Zowel in België als internationaal bij multinationals als Procter & Gamble, Colgate-Palmolive, Friesland Campina, Alpro en Danone.

Draadjes koppelen

Johan: “Bij High Touch vertrekken we vanuit een fundamentele connectie van mens tot mens. De naam ‘High Touch’ refereert hiernaar. Die connectie is noodzakelijk om de juiste oplossing voor een executive search te garanderen. Een bedrijf bestuur je niet vanuit een elektrische schakelkast waar je wat draadjes aan zekeringen knoopt. Mensen zijn op deze manier niet te koppelen.”

Menselijke factor

Vanuit de praktijk weten beide heren wat er leeft binnen bestuurskamers, wat er aan de orde is. Johan: “Er heerst daar wel degelijk het besef hoe cruciaal de menselijke factor is voor het succes van een onderneming. Niet alleen op het vlak van juiste competenties en kwalificaties, maar ook op het vlak van passende leiderschapsstijlen en persoonlijkheidsprofielen. En dat snappen we bij High Touch als geen ander.”

Passie voor food

“Weet je,” gaat Eric verder, “Bij High Touch spreken we dezelfde taal als onze klanten, we hebben kennis van zaken, hebben het netwerk en weten wat er speelt in de markt.  Tot voor kort werkten we op senior-niveau in de agrifood-business. Nu hebben we bij High Touch maar één missie: dat unieke talent vinden dat uw bedrijf beter maakt en hem of haar  gelukkiger ”

Kijk voor meer informatie ook eens op www.hightouchglobal.com of neem rechtstreeks contact met Eric Derie of Johan Van de Slycke.

 

Bron: High Touch - partner FoodPro Network

Foto: Eric Derie & Johan Van de Slycke, High Touch





Laatste nieuws