KNVB roept Jumbo op het matje om Oranje-juichcape

ZEIST - De KNVB ergert zich aan een Oranje-commercial van Jumbo. De Nederlandse voetbalbond en Jumbo bevestigen de onenigheid, na eerdere berichtgeving hierover van De Telegraaf.

In de commercial wordt naar de zin van de KNVB te veel ingespeeld op de Oranjekoorts in de aanloop naar het aanstaande EK-voetbal. Onder meer met een juichcape van Rob Kemps en de Snollebollekes-hit Links Rechts, dat een paar jaar geleden het lijflied werd van het Oranje-vrouwenvoetbalteam tijdens het EK in 2017. Dit alles terwijl Jumbo geen officiële KNVB-partner is, concurrent Albert Heijn is dat wel.

Albert Heijn CEO Marit van Egmond zegt desgevraagd dat de oranje juichcape iets is 'tussen de KNVB en Jumbo'. "De oranjekoorts loopt op, wij zijn trots op onze actie die heel goed loopt en kijken zeer uit naar de eerste wedstrijd zondag."

In de commercial, waarin naast de juichcape en de Snollebollekes-hit, ook een Oranje-camping en een Oranje-parade voorbij komen. De KNVB vond het allemaal wat te veel van het goede en stuurde een brief naar Jumbo.

De supermarktketen meldt dat het inderdaad een brief heeft ontvangen van de bond, maar wil niets zeggen over de inhoud ervan. Volgens De Telegraaf is Jumbo gevraagd de commercial stop te zetten of aan te passen.

Jumbo weigert dat, onder meer met het argument dat de commercial niet alleen betrekking heeft op het voetbaltoernooi, dat vrijdag begint, maar ook op andere grote sportevenementen van deze zomer, zoals de Olympische Spelen, de Tour de France en de Formule 1-race in Zandvoort.

Een woordvoerder van de KNVB meldt dat het opkomt voor de commerciële belangen van de partners en dat de bond daarom een brief heeft gestuurd naar Jumbo. "Maar daar blijft het bij", aldus een woordvoerder.

 

Video: commercial Jumbo





Laatste nieuws