Sainsbury's diep in het rood

LONDEN - De coronakosten hebben bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s geleid tot rode cijfers. Sainsbury's leed vorig jaar 261 miljoen pond (circa 300 miljoen euro) verlies, terwijl de omzet gelijk bleef.

Sainsbury’s heeft het hamstergedrag tijdens de coronapandemie niet kunnen verzilveren. De nummer twee op de Britse markt noteerde wel een plus van 7,3% in zijn foodomzet en een verdubbeling in zijn online verkopen, toch bleef de totale groepsomzet stabiel omdat klanten minder tankten bij de tankstations van de groep en ook de kledingverkoop met 9% daalde. De omzet voor het hele boekjaar, dat eindigde op 6 maart, kwam uit op 29 miljard pond (33 miljard euro), ongeveer hetzelfde als een jaar eerder.

De Britse supermarktketen boekte een fors verlies van 261 miljoen pond (300 miljoen euro), ondanks de groei in de supermarkten. Om zowel de medewerkers als de klanten ‘coronaveilig’ te houden, gaf Sainsbury's in totaal 485 miljoen pond uit. In dat bedrag zitten, naast beveiligingsmateriaal, ook de extra bonussen voor personeel, de vervangingskosten voor medewerkers in quarantaine en een vergoeding voor kwetsbaar personeel dat thuis moest blijven.

Voor dit jaar verwacht Sainsbury’s betere winstcijfers, maar verder blijft het “voorzichtig” over de economische vooruitzichten. 





Laatste nieuws